_- Myter om satanisme -_


(Bilde: lebloglaquestion.wordpress.com)

Satanisme er først og fremst delt i to kategorier, eller tre egentlig.
Jeg tenkte å lage et lite innlegg om enkelte rykter og ting mange uvitende tror om Satanister som ofte ikke stemmer.

6.6.1. Ofring av barn og dyr.
Det er mange som forbinner satanisme med at spebarn eller dyr ofres til satan. Dette er en ting som de fleste satanister, i alle fall de fullblodssatanistene jeg kjenner, tar sterk avstand fra. Ingen av de satanistene jeg kjenner til ville en gang tenkt tanken på å skade et uskyldig dyr eller barn, uansett alder.

6.6.2. Kirkebrenning.
Kirkebrenning er kanskje det som folk flest forbinner mest med satanisme. Men tro det eller ei, men kirkebrenning er også bare enda en ting som mange satanister tar stor avstand fra.

6.6.3. Leve jævlig.
La Vey Satanismen er ikke en religion som sier at du skal ha det jævligst mulig. Ikke et eneste sted i den satanistiske bibelen (som jeg eier og har) står det en linje om at du skal gjøre ting du selv ikke liker. Det finnes satanister som utsetter seg selv for smertefulle handlinger ja, men det er ikke noe La Vey Satanismen sier at du som LaVey Satanist skal gjøre. Da heller ting som du liker å gjøre, fordi det føles godt og riktig. Og selvkutting foreksempel, er ikke en av de tingene.

6.6.4. Be til djevelen
Dette her kommer ann på hva slags type Satanist du er. Følger du den eldre satanismen så er det ikke uvanlig å tilbe Satan, men er du LaVey Satanist, så bygger du deg heller en livsfilosofi om at Satan heller er kraften i deg, en kraft som faktisk alle har etter min tro og mening. Det er ikke ulovlig å tilbe seg selv derimot, og jeg gjør heller det fremfor å tilbe noen som skal bo under jorda eller i himmelen.

6.6.5. Dyrke jævelen
Som forrige punkt er dette også noe som kommer ann på hvilken type satanist du er. LaVey Satanismen er ikke en sånn type satanisme som først og fremst går ut på å dyrke jævelen, i alle fall ikke på den måten folk flest tenker. Som satanist bryter du veldig gjerne de 7 kristne dødssyndene, dersom du selv føler at du får noe godt ut av det.

6.6.6. Drep de kristne. (faktisk en sang som heter det, klikk her for høre den)
Siste punkt på listen min for i kveld. Vi satanister flest holder oss helst unna religiøse mennesker, spessielt kristne og islamister. Men vi går ikke rundt om natta og dreper de fordi. De fleste satanister er veldig greie, høffelige, livsglade og oppegående mennesker som kun går for å knuse de som først har gjort noe mot oss selv. Så lenge du er snill med meg, er jeg snill med deg. Skulle du gå over min grense, er jeg nådeløs. Så enkelt, og så greit!

Og i motsetning til mange andre religiøse så har mange satanister gjerne selvironi, og det har også jeg i mine gudsforlatte blodårer:

Hail satan!
Ave satanas!
Regie satanas!

11 kommentarer
    1. Haha, må elske den sangen!! 😀 Varg Vikernes som brendte ned så mange kirker er jo faktisk åsatro, og ikke satanist, men mange tar det som en selvfølge at han er satanist siden de liksom er slemme 😛 Det er trist hvor lite folk flest vet om satanisme, mange satanister er jo veldig snille!! 🙂

    2. En ting bare.. du skriver at satanister holder seg unna kristne mennesker.
      Hvor kommer satan egentlig fra? Var det ikke fra.. kristendommen tro? 🙂
      Så for å tro på satan, må man liksom tro på gud også, hehe.

    3. replica: Da har du også lest at LaVey Satanister ikke nødvendigvis tror på satan på den måten, men at vi heller ser på Satan som en energi i oss. Jeg tror ikke på Satan på den måten du kanskje tror at jeg tror på Satan, nå. Og jeg tror heller ikke på noe Gud.

      Det er JEG som er Satan. Det er DU som er Satan. Jeg tror på mennesket, mennesket har en djevel i seg. Jeg tror på meg selv, fordi jeg har sett meg selv, jeg tror på deg, fordi du nå har skrevet til meg. Samtidlig som jeg skriver at du og jeg er Satan, så er vi likevel ikke det på den måten. For du er deg selv, og jeg er meg selv. Og Satan er igjen kun et navn på en energi vi ALLE har i oss.

      Kort sagt jeg tror ikke på noen åndelige vesen. Jeg tror heller på mennesket, og vi har alle en felles kraft i oss, som vi ikke trenger å legge lokk på, men heller kan leve ut etter våre egne følelser og behov ^^

    4. Husker jeg hadde om satanismen første året mitt på videregående i norsken. Husker jeg leste opp mye som stod på nettsiden satanisk.com. Fikk da en del folk til å gape, siden dem faktisk ikke viste noe om hva satanismen egentlig er.
      Og de som driver med kirkebrenning og ofringer osv kaller jeg heller djeveldyrkere enn satanister. Og de som tror at det finner en satan/djevel er vel mer kristne enn det de tror. =P
      Satanismen er egentlig ganske spennende, alltid vært det og. Men går heller min egen vei. For hvis jeg hadde vært satanist hadde jeg syndet veldig mye for å si det sånn, men tanke på syndene som er i satanismen.. Hehe

    5. holder du på det forrige innlegget ditt ? Du beskriver at i følge satanismen trenger man ikke å gjøre ting som er jævlige .

    6. Hva synes du om folk som virkelig tror på den kristne djevel og lever det ut? Det er jo forskjell på de og folk som er nærmest ateister og som kaller satan for en innvendig kraft.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg