Lillith Doll: – Man skal ikke frykte annet enn frykten selv! (INTERVJU)

Dukker blir skremmende lett forbunnet med barn. De fleste dukkene den kjipe mannen på gata har sett er som regel søt, snill, vennlig, trygg…….. Zzzzzzzz… Ops, der kom jeg visst over en sovedukke!

I verden finnes det helvetes mange dukker, og tro det eller ei, men noen av de kommer også fra helvete.
For en stund siden kom jeg i kontakt med den makabre, skrekkelige og sadistiske Lillith Doll, en kvinne som jobber med å lage nettopp dukker. Glem det du har sett av dukker hittil i ditt patetiske liv, for nå skal vi bli kjent med noen dukker som representerer dukker slik de i utgangspunktet er ment to be!

Lillith har en egen side på facebook som går under navnet Devil Dolls, en side hvor man kan finne mye av verkene hun har skapt til denne gråe kloden. Klikk her for å besøke Devil Dolls på facebook! I tillegg vil jeg også linke dere til Horror Shop (klikk her for å sjekke ut det), en butikk i Finland som promoterer og selger Lillith sine dukker nå og i fremtiden. Dukkene er for de som har råd da de absolutt billigste blir laget og solgt for 666 norske kroner, hittil dyreste er blitt solgt for 4500 kroner. Så lommeboken må brennes litt, og det skal det være verdt å!



©
Lillith Doll

Hva slags skapning er du, hvem er du for noen?
– Villkatt!… Kort og greit.

Hvordan startet ideen om å lage de dukkeproduktene du jobber med i dag?
– Jeg har alltid elsket horrorfilmer, horrorfigurer, horrorkunst… Temaet er så mye større enn man tror, jeg ser og treffer ting og mennesker på min vei som inspirerer meg til å utrykke meg gjennom det jeg elsker!… And after all, ingenting er bedre enn å jobbe med noe man ELSKER!

Hva inspirerer deg mest?
– HORROR!

Har du fått mange reaksjoner oppover åra, fra foreksempel kristent hold, med tanke på at mye av det du lager kan virke litt i overkant grotesk for en vanlig, kjedelig kukksuger i gata?
– Klart jeg har! Alt fra pr/reklame som salg i New York og Finland (Devilstars & Horror-Shop), forespørsel om å bli med på en TvNorge-serie som kommer til høsten med et 5 minutters innslag.. En serie som handler om kunst, salg og kjøp, har dog ikke bestemt meg ennå.. Av mange grunner som jeg ikke gidder gå dypere inn på nå…

+ Jobbtilbud som creepycollection prop maker i Illionois.. Veldig fornøyd så langt, med tanke på jeg har bare holdt på aktivt i 4 år nå. Ellers har vi disse som synes det er ille med “barn” som har avkappet arm/hode/bein også videre og ikke forstår seg på kunst av den makabre sort. Jeg liker å provosere og å skape sterke reaksjoner hos folk – så slike reaksjoner som avsky og redsel er bare moro! Hehe!!


© Bilde tilhører Lillith Doll/Devil Dolls

Hva er det du er mest fornøyd med av ting du har laget oppover åra?
– Det varierer jo veldig fra tid til annen. Men jeg, som alle andre kunstnere, utvikles og edles hele tiden, og blir bare sterkere med årene.. Men jo større figurene er, desto mer tid er lagt i dem.. Og dess mer tid jeg legger i dem, dess mer kry kan jeg føle meg. Jeg kjører et veldig vidt aspekter på hva jeg lager; alt fra små porselens dukker til store lifesize kropper! Jeg elsker utfordringer og tar derfor også imot konkrete ønske-liste bestillinger.

Det kommer stadig nye zombie og vampyrfilmer. Hvem foretrekker du og hvorfor, zombiene eller vampyrene?
– I LOVE zombies! Alltid vært svært fascinert av tanken på at våre døde våkner til live igjen, som levende døde og føder på menneske-hjerner. Eat Brains! Et stort antall folk tror jo forøvrig på zombie-acopalypse.. Med de rette tekniske forskere så KAN faktisk dette skje! Hehe… Forresten så  mener jeg The Walking Dead hittil er den beste zombie-historien siden The Beyond…! Gleder meg til høsten og forsettelsen på sesong 2!

Hva mener du om dagens vampyrprestasjoner der vampyrer blant annet kan finne på å glitre i solskinn?
– Vet jeg absolutt over hodet ingenting om! UHØRT!!


© Bilde tilhører Lillith Doll/Devil Dolls

La oss flytte oss litt i det politiske hjørne. Hva er det beste med Norge i dag, og hva er verst?
– Det beste med Norge er uten tvil naturen vår. Men endog jeg nyter skogsvandring i norske daler og fjell, er jeg for urban til å forholde meg til det på fulltid. Jeg har store flytteplaner til staten Illionois i NY, hvorpå arbeidet virkelig skal få utviklet seg. Heldige kontakter jeg har jobbet meg opp til!

Verste med Norge? Norges dyreste land?? Faen ta meg 200 spenn for en pakke tobakk, er til å skamme seg over…!

Hva hører du på av musikk?
– Blackmetal, ambient, hardcore, horrorpunk, punkrock, electronica, industrial, doom, metal og ellers alt annet med dybde og tyngde i!

Dødsstraff er noe mange har ulike meninger om. Hva er ditt synspunkt på dødstraff?
– Kommer an på hva vedkommende har gjort. Hva er den ultimate dødsstraff?

Hvis du har noen spessielle fobier i dag, hva frykter du mest av absolutt ALT i hele verden?
– Man skal ikke frykte annet enn frykten selv…


© Bilde tilhører Lillith Doll/Devil Dolls

Hvis du kunne vært gudinne for en hel dag, hva hadde du gjort da?
– Utslettet menneske rasen.

Hvem er den mest irriterende kjente personen som har satt sine føtter på menneskenes jord?
– Jeg gidder ikke bruke tid/kaste bort energi på irriterende individer.

Hvor ser du deg selv om 20 år?
– In a Zombie Acopalypse! ;D

2 kommentarer
    1. Interessant! Morsomt at noen gjør noe kreativt, uansett retning! Er ikke så altfor fascinert av denne type kunst da jeg er ett lettskremt vesen, men det er så absolutt stilig!
      Har du hørt historien bak den første Lilith? Hun var mitt “forbilde” en laaaang periode. Meget spennende!:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg