På hugget med Hylja

En stund siden forrige gang jeg lot noen få bli intervjuet her inne nå. Jeg bladde i dag gjennom mine gamle mailer her på blogg.no, og fant en melding som ble skrevet av bloggerinnen bak hylja.blogg.no for godt over en måned siden, og vel så det. Hun lurte da på om det lot seg gjøre at jeg kunne intervjue henne også, og bedre sent enn aldri, nå er det i alle fall gjort.

Skjønnheten bak denne fantasipregede bloggen er en skapning som fortjente de beste spørsmålene jeg kunne banke ut av skolten på meg, og vi skal nå komme litt nærmere innpå henne. Kan dere føle den samme varmen som jeg gjør?


Først og fremst, hvordan har du det for tiden?
– Jo, det kan jeg fortelle deg! Jeg har det faktisk utrolig bra! Jeg har fått meg en utrolig artig jobb som servitør, noe som tillater meg å være litt småforfengelig og omgås spennende gjester. I tillegg føler jeg meg (klissete som det enn høres ut) nyforelsket igjen. Jo, jeg og Mr.X har vært sammen i nesten 5 år, men likevel? Livet er flott!

Bloggen din er utvilsomt fantasipreget. Hvor lenge har du hatt de interessene for fantasy og eventyr som du har i dag? Hvordan begynte det?
– Jeg har vel egentlig alltid vært glad i eventyr og sagn, men jeg antar at det var Harry Potter-bøkene som gav meg det sparket i rumpa som jeg behøvde. Da var jeg vel 12 år, og Ringenes Herre kom også på kino det året.


© Bildet tilhører Hylja/hylja.blogg.no

Blogg.no legger plutselig ned bloggen din uten før eller etter-varsel. Hvordan reagerer du?
– Jeg hadde blitt kvalm og lei meg. Videre hadde jeg blitt sittende og lure på hva jeg hadde gjort galt. Har noen spredd løgner om meg? Deretter hadde jeg blitt sint, og formulert ett rimelig passivt, aggressivt brev til blogg.no, hvor jeg hadde forsøkt å lyde saklig, men sannsynligvis mislyktes fordi jeg hadde vært så sint.

4. Hvis du skulle hatt en helt spesiell evne som mennesker ikke kan, eller er skapt med. Du kan velge fra øverste hylle, og kun din fantasi setter grenser, men du får bare finne på eller velge èn ting. Hva ville du valgt, og hvilke fordeler og eventuelt bakdeler ser du med å være den eneste i verden med akkurat den evnen?
– Åh, den der er vanskelig! Kan jeg ikke bare være allmektig? Det er da en evne? Fordelene er jo at jeg kan sette ned foten og si at jeg er sjefen! Ulempen er naturligvis alt ansvaret. Det er tross alt 7 milliarder mennesker på denne planeten å holde styr på. Som allmektighet tror jeg likevel at jeg ville ha vært mer tilstedeværende enn de mange gudene folk liker å tilbe, så kanskje de hadde hørt på meg. Og når jeg er allmektig er jeg også udødelig, så de kan ikke pepre meg full av geværkuler heller. Og da hadde jeg fikset på en del lovverk rundt om i verden. Jeg tror verden hadde blitt en bra plass om jeg var allmektig, uansett hvor blasfemisk dette må lyde for de som faktisk tror på en gud/gudinne.


© Bildet tilhører Hylja/hylja.blogg.no

Hadde du turt å overgitt bloggen din til meg en hel uke, og latt meg fått gjøre og skrive hva jeg ville?
– Ah, det var derfor blogg.no hadde stengt ned bloggen min?? Hehehe. Jeg hadde ikke overlatt bloggen min til noen som helst, ikke engang til kjæresten min eller mammaen min. Jeg vil kunne stå for det som står der inne.

Fobier og frykter har så og si alle, sies det. Hva er det som bekymrer eller plager deg mest i hele universet? (kan være både fysisk og psykisk)
– I heeele universet? Gurimalla, det var stort? Jeg er en stolt person. Stolt og veldig følsom. Jeg tror at en av de tingene jeg ikke ville ha greid å leve med er å ha blitt overfalt av x antall menn som hadde tatt for seg av meg. Det er noe så enkelt og primitivt som å bli voldtatt. Av alle ting som kanskje streifer tankene mine en gang i blant, tror jeg at dette er det mest? dagsaktuelle. Jeg tror ikke at det blir en 3.verdenskrig enda. Eller at ondsinnede romvesener kommer og bomber oss tilbake til steinalderen.

Du skal kjøpe deg et levende fabeldyr, igjen kan du velge fra en øverste hylle hvor kun din egen fantasi setter grensene. Hvilket dyr ville du gått for, og hvorfor. Du kan også finne på ditt eget dyr, men det må ha et rasenavn.
– Føniks, drage eller hippogriff?. Njææh, drager er gjerne noe ondsinnede. Stryk dem. Føniks eller hippogriff? Vel, fønikser kan lege alle sår med tårene sine. Og man kan jo fly på disse også, i likhet med hippogriffer. Er alver fabeldyr?? Alver á la Legolas? For da hadde jeg kjøpt en alv og kastet ut kjæresten. Ok, vi sier at alver ikke er fabeldyr. Tror jeg tar en føniks. De er fascinerende dyr.

Hvis du skulle flyttet ut av Norge, hvor hadde du endt opp da om alt var opp til deg?
– På en fin, moderne ranch i villmarka? I Utah eller Arizona. Den skulle ha vært mest mulig miljøvennlig og økologisk, hatt stråtak og vegger bestående av skifer og store vinduer. Det er faktisk drømmen til kjæresten og jeg.

Dette vet jeg ikke, men er bare en fiks ide jeg har. Jeg kan se for meg at mange fantasyelskere har en noe spessielle fetisher og drømmer som innebærer eventyrland. Har du hatt noen elskere i drømmeland, og noen sære drømmer innen for det seksuelle som du tørr å fortelle om, i det minste hinte til?
– Hehehehhehe. De fleste som har lest bloggen min jevnlig har nok fått med seg at jeg har en greie for halvalven Ravn, som jeg selv har diktet opp.


© Bildet tilhører Hylja/hylja.blogg.no

Hva er det flotteste du eier og har akkurat nå?
– Der ja? Det er slike spørsmål som får èn til å virkelig måtte tenke seg om. Vi lever i en materialistisk verden, og glemmer de tingene som betyr mest for en. Jeg tror det må være diamantringen jeg fikk etter min kjære Mormor. Mister jeg den, blir jeg knust. Ikke fordi det er en diamantring, men fordi den var en gave fra mormor. (Ok, litt fordi det er en diamantring også. Den har både affeksjonsverdi og pengeverdi.)

Politiet setter deg motvillig inn i en større politibil, hva i all verden har du gjort?
– Klabbet til en idiot på byen med stiletthælene mine.

Alkohol og rusmiddel blir stadig mer og mer populært, hvordan stiller du deg til temaene?
– Jeg drikker alkohol en gang i blant. Faktisk begynner det å bli noen uker siden? Vent, jeg drakk to øl forrige fredag. Jepp. To øl. Jeg hater å bli full, og jeg liker ikke fulle mennesker heller. Særlig de som blir aggressive og frekke. Hvis man kan oppføre seg når man drikker, så drikk i vei. Jeg selv drikker ikke så mye fordi jeg liker å ha kontroll på handlingene mine. Impulskontroll er nemlig noe jeg sliter med selv i edru tilstand.

Hva er det mest kreative du har gjort/laget?
– Egentlig vil jeg påstå at hele fantasyopplegget mitt er det mest kreative jeg har laget. Det er jo ikke halvferdig engang, og det blir stadig flere innviklede kreative krumspring.

Fortell om den beste boka du har lest?
– Men jeg har lest så mange gode bøker?! Antakelig ville det nok ha vært forventet at jeg begynte å fortelle om Ringenes Herre, men jeg går ut ifra at de fleste vet hva den handler om. Kanskje jeg skal fortelle om boka Mørkets Skygge av Katharine Kerr. Det er bok nr. 2 i en bokserie som på norsk går under tittelen Legenden Om Deverry. Det er litt lenge siden jeg har lest denne serien nå, men den har inspirert meg veldig i min egen skriveprosess. Derfor skriver jeg bare ned det som står på baksiden av boka:

Kongedømmet Deverry er en keltisk fantasiverden full av trolldom, stor dramatikk, heftig kjærlighet og død. I den første boken, Sølvdolkens skygge, ble tre sjeler og skjebner uløselig knyttet til hverandre med et bånd som strekker seg igjennom flere inkarnasjoner og tre tidsaldere. En prins blir ved et feilgrep skyld i to unge elskendes død, og inntil han får gjort bot er han fanget av sin fortid. I nye inkarnasjoner møter han også igjen den unge kvinnen han en gang elsket, men forlot. Nå er han inkarnert som trollmannen Nevyn, og er den eneste som kan redde Deverry. Han får hjelp av den tøffe unge kvinnen Jill, datter av en leiesoldat, og med store magiske evner, og den landsforviste halv-alven Rhodry.


© Bildet tilhører Hylja/hylja.blogg.no

Leser du fullstendigkaos.blogg.no, i så fall, hva er dine meninger om bloggen min?
– Klart jeg gjør! Hvor hyklersk hadde det ikke vært å melde seg på til dette intervjuet uten å ha interesse av DIN blogg? Fullstendigkaos.blogg.no lever opp til navnet sitt, og det er en fascinerende blogg som tidvis får meg til å trykke på det røde krysset øverst til høyre fordi ting kan bli litt for makabert for min smak. Although, den er faktisk litt lærerik. Dessuten er herremannen bak den rimelig intelligent og greier å vinkle ting på de mest utrolige og reflekterte måter.

6 kommentarer
    1. Åååh, elsker elsker !!
      Måtte flire da hun kom med alver og utkastelse av Mannen..!! Der har du meg også;)
      Fantastisk at du stiller spørsmål som er så typisk henne 😀 Morro å lese

    2. Lykkelys: Hærlig at dere begge syntes disse spørsmålene var gode. Og jeg prøver jo å lage spørsmål til de jeg intervjuer som har litt med interessene og særområdene deres 🙂 Til en viss grad i alle fall. Takk for kommentar og komplemang <3

    3. Åh! Det lærte jeg vist noe nytt om vår kjære Hylja 😉
      En føniks?? Jeg hadde nok gått for dragen, hi hi…
      Liker disse intervijuene jeg, og det må nok ha noe med de fantasifulle spørsmålene dine og gjøre 😉

    4. Herlige Hylja =) kjempebra interjvju, var morro å lese:)
      hvem liker vel ikke fantasy ? <3
      jeg hadde heller ikke sagt nei til en føniks altså 🙂
      morro å bli intervjuet da:)

    5. Må bare påpeke: det heter passiv-agressiv. Det er en ganske typisk reaksjon på oss kvinner når det er noe galt, men vi sier at det ikke er noe galt på en utrolig grinete måte (f.eks når mannen har glemt bryllupsdagen). Passive-agressive er den riktige engelske termen. Ellers: Love iiit! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg