Russetiden – En terrortid?

Russ, russ, russ. Personlig har jeg ikke noe i mot russ.
Russen er litt som barn i grunn, mange terroriserer deg, mens mange andre lar mer vær.
Jeg leste nettopp på bloggen til Synskepeggy, at en skole hadde russen satt opp en terrorliste, med konkrete navngitte personer som russen skulle terrorisere.
Hvor forbanna idiot i hode går det ann å bli? Å sette opp bestemte mål er ikke bare russeterror, det er også mobbing.


(Tre tilfeldige russebilder parkert ved Oppdal videregående skole. Bildet er kun ment som illustrasjonsbilde, og det er ikke noe konkrett grunn til at jeg har akkurat disse tre russebilene på dette innlegget 😉 I tilfelle noen skulle missforstå.)

Opplegget har ført til at flere på den skolen ikke tørr å gå på skolen, i frykt for å være en av de som står på russens MOBBEliste!

Så, til en annen sak.. Jeg leste på facebook-statusen til ei venninne av meg… I OPPDAL… Der jeg kunne lese at noen ungdommer hadde kidnappet et BARN, på 6-8 år.. Barnet det gjaldt hadde kom hjem, gråtende, og med problemer å sove i ettertid…

Dette er forøvrig de to eneste sakene jeg har bemerket meg i år, sett borti fra noen småting i bygda som egentlig er så små at det ikke er verdt å nevnes.
Jeg kjenner jeg blir provosert av måten enkelte russ driver på. Heldigvis er ikke alle russ slik, men de finnes over alt i Norge, likevel… Jeg syntes at de som gjør slike ting som nevnt over burde bli straffet med bøter, bøter som gjør det vanskelig å foreksempel ha råd til unnaflykt-fra-virkeligheten-middel som alkohol, f.eks.
Og enkelte burde også få kjenne enkelte følger på ordenskarakter! Til tross for at skolen egentlig ikke har noe med russetiden, sånn sett.

Kos dere for all del. Men vis respekt for siviliserte mennesker, SPESSIELT ta hensyn til barn. Russetiden burde virkelig ikke handle om å skremme å faktisk gjøre folk redd for å faktisk gå ut!
Og det er det dessverre oppstått enkelte tilfeller av, jeg er blant de som er mer skeptisk til russen, av unevnte årsaker.

Vi reblogges!

11 kommentarer
    1. Ja det er jeg enig med deg i,om ikke det blir skjerpings syntes jeg de skal avskaffe hele fyllefeiringen-de ødelegger for alle de andre ‘siviliserte’ russene…men noen følger må det faktisk få..Kidnappe en helt uskyldig unge,fy flate-dette må ha blitt traumatisk for ungen:(

    2. vaniljeogpepper: De kan godt fjerne hele fyllekula si for min din, folk som er på fylla har jeg ingenting til overs med når de er på fylla.

      Kidnappe barn er så utrolig tankeløst at det gjør meg veldig sint. Gleder meg rett og slett til dette er over for i år jeg..

    3. Tror ikke man skal gre alle under en kam her. Var russ selv i fjor, og selv om når enkelte idioter drar det så langt at de kidnapper småunger, ja, da må DE få følger. Ikke hele russen.
      Anående terror-listen, så er jeg både enig og uenig. Slik som terrorlisten våres har vært på de skolene jeg har gått på så er det de som legger opp til det som blir satt på listen. De er ofte 1.klassinger som blir satt på terrorlisten, og de er som oftest enten søsken eller venner av de russene som tar dem. Så jeg vil ikke kalle dette mobbing så lenge vedkommende opplever dette som fryktelig.
      Vet ikke hvordan terrorlisten fungerer hos dere, men her skjekker skoleledelsen terrorlisten og hører med elevene om det er greit først.

    4. Ja det gjør jeg og..hele feirngen burde vært lagt ned ved denne første russevoldtekten som var her i området!!Fytti helvette-hva svarte går det av folk,altså gærne folk finnes det i alle samfunnslag,men her snakker vi om drikke press og russknuter som å holde seg lengst våken osv..dette er så på tryne som går ann å få blitt…

    5. Jeg er i russemiljøet for øyeblikket og de absolutt aller fleste på listen, 90% eller mer, er folk som de russene kjenner godt, søsken, kusiner,fettere, yngre venner, hevn på fjoråretsruss osv. Jeg har ikke kommet over noen tilfeller hvor de bare tok noen helt randome og var totalt drittsekk mot de, men skal ikke nekte for at det har skjedd. Men russer er som alle andre, de som har vett i hodet vet når det er best å stoppe. Dessuten er også russen veldig flink til å opplyse om når det er vanningsdager osv, noe som skjer før skoletid, så de som aboslutt ikke vil kan bare komme litt senere og slippe det hele (evt ha med skiftetøy). Når det er sagt så er jeg klar over at det har vært mye bråk med russen også, sånn skjer når mange ungdomemr hvor de fleste kansje ikke kan de tå drekke er tett oppå hverandre og blir trigget av hverandre. Syntes veldig synd på dne jenta. Å kidnappe en liten unge er bare feil på alle måter! Likte forresten veldig godt at den ene russevan’en ser ut som the mysterie machine <3.

    6. Charlotte Sortgrim: Det med de terrorlistene hvor enkelte offer er skrevet opp leste jeg så vidt om i dag, og slik jeg forsto det i artikkelen som gjaldt en skole i Norge så var det folk som ikke visste det på forhånd, og blabla. Men som sagt så er det ikke likens alle steder, heldigvis. Noen områder er flinkere og snillere enn andre ^^

      Hvordan det er i Oppdal f.eks vet jeg ikke noe om når det gjelder terrorlista i år. Og JA, det var veldig synd på det barnet som ble kidnappet en senere kveld for litt siden… Man får jo fort traumer av sånt, som fort kan vare en stund….. Idiotisk, og totalt uforsvarlige handlinger.

    7. Var russ selv i fjor, og vi tok hensyn til alle. Og den såkalte “terror-listen” består egentlig bare av venner av de som er russ. Det skal liksom være morsomt, ikke mobbing. Alvorlige tilfeller av russefeiringer osv blir blåst opp til tusen! Men russen kan gjøre veldig mye godt også! Vi samlet inn hele 60.000kr til trafikk-offere i fjor, noe som er rekord i området vårt. Så tenk litt på det positive russer gjør også 🙂 Det er ikke bare fyll og faenskap, men det er bare det medier fokuserer på.

    8. Jeg er russ selv i år, selveste Presidenten for svarterussen. Vi har faktisk såtte forbud mot Terrorlister, fordi det gikk over styr i fjor, slik som du har beskrevet det.

    9. jeg er selv russ i år, men er likevel enig i det du skriver.
      Jeg har gruet meg til russetiden siden jeg startet skolen i høst, og kan ikke si jeg er noen tradisjonell russ. Det har vert mye tull med russen her jeg bor også, og for et par år siden var det noen som presterte å drukne en guttunge, hvordan kan noen i det heletatt kan synes det er gøy å terrorisere barn?
      Likevel har russetiden vist seg å bli helt ok :p

    10. dette var bra skrevet og jeg kunne ikke vært mer enig!
      VÆR RUSS MED MÅTE. Har selv vært det men oppførte da meg ikke som en gærn en selv om (ikke mer enn vanlig om du skjønner) kidnapping å slik dritt er ikke noe med russ å gjøre. Husk at det kommer et liv etterpå også alle russ.
      Jeg blir både sint og lei meg når jeg hører om sånne episoder.
      kan jo nevne en ting jeg har hørt i år. Broren min fortalte meg om ei jente som var russ i år. Hun skulle visst ta en russeknute. Hun var i en runkjøring og i det kommer det en buss. Hun hopper ut i veien og begynner å hoppe hoppetau :S WTF er feil med folk. Hun greide seg akkurat

    11. Nå må du tenke over at denne saken om den såkalte kidnappingen har to sider. Først var det vistnok en rødrussebil som hadde gjort det, det tviler jeg på, da de har vært de “snille” i år. Så var det svartrussebil, men de to bilene har heller ikke gjort noe. Til slutt var det vistnok MIN blårussebil som hadde gjort det. Og det er så langt ifra sannheten som du kan komme. Eneste vi har gjort er å sprute litt vann, men ikke mye. vi har kjeftet på de drittungene som ville lage kvalm med å sprute urin, rebdull og lignende på oss, men det er ikke sååå rart, er det vel? Til slutt fikk vi rykte på oss for å ha kjørt ned en eldre dame. Sannheten var at vi så hun falt utenfor en kafe, så vi stoppet bilen og gikk ut for å se om det gikk bra med henne, eller om vi kunne hjelpe på noen måte. Så oppdalsrussen i år har ikke vært ille akkurat. Er det noen unger som roper at vi ikke skal sprute på de, eller som går alene gjør vi så klart ikke det. Vi vet hvem som er med på leken, og har snakket med de barna om at spruter de på oss først, ja da kommer vi til å sprute på de også. Det er fair…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg