Ordet “Sikkert”, og dens usikkerhet

Ord, meninger og betydninger er mer enn nok til å drive vannet fra en vidde og å drive noen til vanvidd.
Falt plutselig for et ord som jeg oppdaget hvor usikkert det egentlig er og det er ordet Sikkert.

For hva er egentlig så sikkert med det ordet?

La meg demonstrere og aktivere et eksempel for dere alle… En masete lillesøster man helst har lyst til å hugge hodet av og mate til hundene til naboen spør deg.

“- Tror du det blir fint vær i morgen?”.
“- Sikkert..”

Du svarer det du tenker, og du tenker at det blir det sikkert fordi det har vært fint vær de siste dagene. Og da blir det sikkert fint vær i morgen også, kort og enkelt.

Annet eksempel: Du og en venn møtes for første gang siden demonene vet..
“- Du skal vi prøve å få til en kopp kaffe i helga?”
“- Ja, det kan vi sikkert”, smiler du tilbake..

Jeg slår opp i ordboken jeg har i hodet. Når jeg hører ordet sikkert, så tenker jeg på sikkerhet. Et ord som burde være en ganske sterk betydning for at dette er veldig sikkert.
Mens i følgende eksempler ovenfor er det slettes ikke sikkert egentlig at det blir fint vær, eller at de to vennene kan møtes i helga.
Poenget er at ordet “sikkert” er et ord som jeg mener er jævlig usikkert.

Det blir sikkert fint vær i morgen, det kan sikkert hende. Paul Ottar Haga har sikkert fin tiss han.. Jada.. Det er slettes ikke sikkert han har det, dersom du ikke har sett den?
Er dette noe dere har tenkt på før? Altså, ikke om Paul Ottar Haga har fin tiss, men hvor usikkert ordet sikkert ofte kan være i en god del tilfeller?

Vi reblogges!

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg