Anders Behring Breivik er et forskningsområde vi trenger!

Anders Behring Breivik, Anders Behring Breivik, Anders Behring Breivik…
Et navn nevnt tre ganger nå – Et navn media har nevnt hundre tusenvis av ganger.

Folk er lei, folk vil helst ikke se trynet hans igjen, folk provoseres, plages og irriteres.
I media kommer det stadig nye saker, på facebook kommer det nye statuser.
“Åååå, jeg er så lei av det stygge trynet til Breivik nå”…
Med etterfølgende kommentarer som at det ikke ville kostet staten en krone å sette en kule inn i skolten på han, også videre.


Bilde tatt fra: guardian.co.uk

ABB er ikke den folk flest vil se trynet til, og han er også en fyr som veldig mange vil glemme, og ikke se eller høre om igjen.
Skummel holdning synes jeg. Jeg er ikke noen fan av Breivik, ikke overhode. Men jeg tror også vi trenger å høre om han, lese om han, om ikke hele tiden (noe vi absolutt ikke trenger), men i alle fall noe der og da.
Han trenger derimot ikke være på så mange forsider som han er, har vært og vil fortsette å være, men det er flott synes jeg at avisene har noen oppdateringer om saken i hvert nummer. Jeg tror vi trenger det.

Skal i skrivende stund sitere en norsk professor og forfatter kalt David Abrahamsen som en gang for flere tiår siden skrev boken om Jack The Ripper som jeg for øyeblikket låner.
“Mord er et svik mot menneskeheten. Mord ødelegger det nettet av fellesverdier som gjør at vårt samfunn kan overleve. Det å kunne betvinge det kriminelle sinn ligger langt frem i tid. Vi må likevel prøve å forstå morderne, hvis ikke, tar vi til en viss grad del i deres mørke. Ved å de avdekke følelsesmessige sidene ved en forbrytelse, settes vi i stand til å se den mørke siden av vår egen adferd, og vi kan hjelpe til med å behandle og gjøre menneskesinnet friskt igjen”.

Med andre ord, det hadde vært synd om Breivik døde på Utøya, det hadde gjort 22. juli hakket verre. For nå som han er bak lås og slå kan vi prøve å studere vesenet hans mer, og dermed prøve å finne noe som kan være nyttig i kampen mot nettopp lignende tragedier igjen.
Alle har noe å lære andre, selv terrorister og massemordere. Så jeg håper at vi skal fortsette å høre om denne saken, men media kan godt unngå det perversje behovet for å blåse opp bilder av han så ofte på forsidene, akkurat der syns jeg de har gått for langt i det siste.

Så rett og slett, i kampen MOT urettferdighet, MOT terror, MOT drap, vold også videre så kan vi ikke bare drepe de det gjelder som har begått forbrytelsene, vi bør heller fakke de i levende live, og høre hva de har å si, på godt og vondt, fornuftig og ufornuftig.

“- Ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe, sa reven!” Og det var et klokt sitat fra en god barnebok av Thorbjørn Egner.
Og nei, jeg har ikke forandret meg over natta!
Det hender fortsatt at jeg der og da (egentlig ofte) drømmer om å knerte slike som Breivik, og rett og slett jobbe for å utrydde disse menneskene med drap…
Men innerst inne så vet jeg at det er en ond handling, og det ville ikke gjøre meg selv til noe bedre menneske uansett hvor mye ondskap jeg skulle sende 7 fot under jorda.

Nei, for å repetere meg selv;
Vi trenger at ondskapsfulle mennesker lever, slik at vi kan ta på oss forstørrelsesglass og rett og slett prøve å finne ut hva som drev dem, hva som gikk galt slik at de ble som de ble, for da å kanskje lettere hjelpe oss selv med å unngå slike ting i fremtiden!

Amen!
Vi reblogges!

13 kommentarer
    1. Kunne ikke vært mer enig! Hvordan skal vi kunne forstå handlingene om vi ikke har noen å lære av, noen å spørre? ikke at jeg noensinne vil kunne forstå hvordan noen kunne gjøre noe så brutalt, men jeg vil også heller høre forsvaret, unskyldningene eller hva man kan kalle det, istedenfor å bare eliminere den eneste personen som kan gi oss svar på det vi lurer på.

    2. zentia: Diagnoser er en ting, men folk med forskjellige diagnoser er også forskjellige fra hverandre.
      Det trenger absolutt ikke kun være diagnosene han eventuelt har, eller ikke har som er de store svara. Det ville vært hjerterått mot de andre som har samme diagnosene og ikke er som han på det viset.

    3. Jeg sa ikke at de med samme diagnose er like personligheter osv, det vil du aldri høre fra meg, for da burde jeg bli sparket fra min jobb.. Så enten misforsto du eller så la du meninger for meg der..
      Kan si det sånn at det jeg har erfaring av de med den type diagnoser, og min kunnskap, refleksjonegenskap og utdanning så ser jeg selvfølgelig på Breivik som individ og tar mine tanker utifra det og hva jeg har lest og sett.. Og for meg er Breivik ingen gåte..

    4. er flere som var på utøya som ble skadet eller mistet noen de var glad i som rett og slett bare vil prøve å leve et normalt liv,vel så normalt som det kan bli etter det som har hendt, og da hjelper ikke det at folk viser det overalt, de gir han jo akuratt dne oppmerksomheten han VIL h.a. Er helt greit at de skriver om det men når de så å si bare skriver om det blir det for mye. Kjenner selv 3 stk som var der borte som overlevde, og husker jeg ar livredde for dem. Fulgte litt med på livesendingen isted men fikk vondt inni meg av å se hvor mye han smilte og var likegyldig, og orket ikke mer.

    5. De har jo forresten blitt usikker hvilke sykdommer / diagnoser han har , siden han nå vil bli dømt som tilregnelig

    6. Charlotte Sortgrim: Forstår det kjempegodt. Og spessielt derfor skriver jeg også at de kunne spart spessielt ofrene og pårørende for alle de overskriftbildene. Vi trenger ikke høre om han hver dag som vi gjør det er ikke nødvendig, men poenget mitt er at vi må prøve å finne ut mest mulig av hva som har gått galt oppe i hodet hans, sånn at vi lettere kan hjelpe, stoppe og oppdage andre som kanskje har samme ideer/plager som Breivik.

    7. Helt enig, Aylar!! Å gi han en kule i panna, og that’s it, er å sette seg selv på samme nivå som han, og aksptere hans måte å tenke på. Vi må heller ta lærdom av hans tenkesett, og forstå at slike mennesker finnes!

    8. jeg irriterer meg grønn over alt styret over han. alle rettigheten hans og alt pisset han ønsker å dele i retten. jeg forstår det rett og slett ikke. han har jo blitt kjendis. Du har jo et poeng da. men jeg tror ikke vi noen gang kan forstå hvorfor.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg