Gamle Lier sinnsykehus

Jeg har aldri vært spessiel tilhenger av sykehus og den slags. Jeg forbinner sykdom med sykdom, folk som skal stikke deg med sprøyte ikledd hvite frakker, skremmende bilder på venteværelse også videre. For en tid tilbake fikk jeg et tips fra ei god venninne av meg om gamle Lier Sykehus.
Takk mine foreldre og eventuelt min Gud for at jeg er født i dag i det landet jeg er født i. Og at jeg ikke var ung på begynnelsen av 1900-tallet, hadde jeg da vært født i Lier foreksempel, da… Det som mange i dag kaller for gamle Lier sykehus ble bygget i 1925 under navnet “Lier asyl”, på det meste skal det ha vært rundt 600 pasienter der samtidlig. Gamle Lier sykehus besto av totalt sju bygg, hvor fire av de ble stengt på 80-tallet. Tre av de var enda i drift i 2011. Og Bjørn Eidsvåg har vært sykehusprest der fra 1981 til 1988.


Bilde tatt fra: vg.no

Jeg har bare lest noen få artikkler på nett, og hva som er sant og eventuelt ikke, vet jeg ikke. Men det jeg har lest om Lier Psykiatriske Sykehus er ikke spesifikt en fargerik fortelling for barn. Pasienter skal ha vært stenget inne på livstid og blitt behandlet av pleierne som om de var noen sjelløse dyr. Lobotomering var slettes ikke uvanlig, noe som vil si at metallredskap som kan minne om strikkepinner ble banket inn gjennom øyehulen og inn mot pasientenes hjerne. Hvorfor spør du? Legene/folka som var ansatt der mente at det ville ødelegge nervene hos pasientene, og at de dermed ikke ville føle noe lenger… Jippi, sånn skulle det vært i dag å!

På dette sinnsyke sykehuset skal også 20 kvinner blitt dopet ned på det som vi i dag kjenner best som LSD.
I et bygg på 3 høye etasjer skal flere 1000 menenskeskjebner vært innelåst, isolert fra resten av omverdenen.
Selv i dag skal det ligge igjen utstyr som ble brukt mot pasientene i det uhyggelige, kalde, umenneskelige sykehuset.

I de siste årene har ungdommer brukt sykehuset som tilholdsted, noe som visstnok skal være ulovlig, men det blir gjort likevel. Også funnet tekster der noen har skrevet og fortalt om at de har tilbringet Halloween på gamle Lier sykehus. I følge Liers ordfører Ulla Nævestad i 2009, var/er hun redd for at bygget skal rase og at det er en av hovedårsakene til at det i utgangspunkt ikke er lov å tre seg inn der nå, og forskjellige politikere i Lier har også kommet med ønsker og forslag om å rive bygget.

I følge en viss Yngve Åkvåg mente han i 2008 at det bare er tidsspørsmål før noen ungdommer vil bli skadet og i verste fall drept av at bygget skal falle sammen og at først da vil noen reagere ordentlig og få revet det.

Her er noen bilder jeg har funnet fra nettet som viser hvordan det så ut/ser ut, og hva slags instrumenter som har blitt brukt:

Bilde tatt fra: liernett.no


Bilde tatt fra: liernett.no


Bilde tatt fra: liernett.no


Bilde tatt fra: liernett.no


Bilde tatt fra: liernett.no


Bilde tatt fra: liernett.no


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra:gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com


Bilde tatt fra: gamle-lier-mentalsykehus.piczo.com

Når jeg først er i gang med å skrive om dette, så har jeg også lest et sted i kveld at det vil komme en film om dette stedet. Og den skal i alle fall jeg se!
Vi reblogges!

36 kommentarer

Siste innlegg