THE THRILL OF A KILL – EKSKLUSIVT INTERVJU MED REGISSØR LARS-ERIK LIE

Skrekkblandet fryd
Noen hater dem, noen elsker dem. INGEN stiller seg likegyldig!
Skrekkfilmer finnes i utellelige mange sjangre, og som alle andre kategorier film så er det også variasjoner innen skrekkfilmbudsdjett!

Om kort tid kan skrekkfilm-fanatikere glede seg til en ny, norsk amatørfilm. Regissert og laget av Lars-Erik Lie.
Utgivelsedatoen ligger på 30. mai 2012, og til tross for at vi snakker amatørfilm er det en film som man kan finne på flere av de mest kjente og populære nettbutikkene i Norge.

Min gode venn Kirsten/Kiddy (som bl.a har laget bloggdesignet mitt / klikk her for å innom Kirstens blogg) spiller hovedrollen i denne filmen. Så for meg personlig har jeg to blodsgode grunner til at jeg SKAL se denne filmen. Den andre er altså at jeg elsker skrekk og horror, noe som burde være unødvendig å fortelle nå.

Jeg har tatt kontakt med regissør Lars-Erik og stilt han noen spørsmål, med andre ord; Et intervju!


© Bilde www.thrillofakill.com


Først og fremst. Hva er plottet/storyen til The Thrill Of A Kill?
Filmen er en “homage/tribute” til de gamle slasher/exploitationfilmene fra 70-80 tallet og er inspirert av dem, men vi har ikke kopiert dem. Kjører helt vår egen stil. Storyen i filmen dreier seg rundt tenåringsjenta Kimsy (Kirsten Jakobsen), som stadig vekk krangler med moren sin. I sinne forlater hun huset og går til skogs for å “roe” seg ned. Der ute møter hun på en fotograf, og det blir opptakten til den mest blodige, syke og perverse dagen i hennes liv..

Samtidig følger vi en ung gutt (Carl Arild Heffermehl), som vokser opp på 60-tallet langt inne i skogen i Trysil. Hans alkoholiserte mor både banker og slår han og bringer stadig vekk med seg nye elskere hjem. En dag får gutten nok og finner fram høygaffelen…

Høres spennende ut. Har det vært noen spessielle utfordringer under denne produksjonen, hva har de i såfall vært?
Oj, det har vært MANGE utfordringer underveis. Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, hehe! Å lage amatørfilm for nesten ingen penger er ingen lett sak, spesielt IKKE når man snakker om langfilm på bortimot 90 minutter. Det største hinderet er selvfølgelig mangelen på penger. Filmen er laget for rundt 30 000,- kroner, noe som er latterlig lite i filmsammenheng. Dette gir mange begrensninger på hva man kan få til og hva man kan gjøre (og ikke gjøre).

Men samtidig så kan man som uavhengig filmskaper gå “all the way”, uten at et stort filmselskap sitter og puster en i nakken og setter begrensninger for en. Så det er noen positive ting ved å lage film på et ultralavt budsjett også.

Et stort problem som nok alle amatørfilmere har, er mangelen på dedikerte skuespillere og medhjelpere. Siden ingen har fast lønn, så føler de fleste heller ingen forpliktelse mot prosjektet og mange trekker seg kanskje i aller siste liten, gjerne dagen før innspilling, slik at vi har et sant helvete med å finne erstsattere som kan trå til iløpet av 24 timer.

I trailerne ser man at det er en nokså blodig film vi snakker om. Har noe noe styr på hvor mye blod som er brukt? Og hva består det blodet av?
Blodet er i all hovedsak “ekte filmblod”. Koster 170,- kr literen, men er drygt og kan blandes ut for å vare lenge. Vi brukte faktisk ikke spesielt mange litere i filmen, men noe blod er lagt til i postproduksjonen, dvs. digitalt blod.

Filmen er faktisk ikke SÅ blodig som man skulle tro. Det er ikke “gore-factoren” som gjør filmen interessant. De som har sett den sier at det er mer den “sadistiske undertonen” som driver filmen framover, fremfor ekstremt blodsøl og der kan jeg være enig.

Hva har blitt gjort for å markedsføre dette prosjektet ut til offentligheten?
Når det gjelder markedsføring så bruker vi all hovedsak nettsida vår – www.thrillofakill.com til det.

Jeg har også sendt ut screenere av filmen til en rekke filmanmeldere både i Norge og Sverige, som har lagd forhåndsanmeldelser av den på sine nettsider. I tillegg vil Another World Entertainment markedsføre filmen i tida framover, da det er de som skal gi den ut på DVD den 30. mai 2012.

Dessuten har vi to trailere og en teaser som er ute på YouTube, sammen med en liten presentasjon av filmen, gjort av undertegnede pluss hovedrolleinnehaver Arve Herman Tangen.
Filmen vil komme for salg hos CDon, Videonova, Platekompaniet m..m

Når startet dette prosjektet? Har det blitt brukt lang tid?
Prosjektet startet som en kortfilmide tilbake i 2006.
Planen var å gjøre en kortfilm på 15-20 minutter, men så utartet storyen etterhvert og ble bare lengre og lengre…

Vi startet å filme de første scenene sommeren 2007, men så trakk hun som da hadde hovedrollen seg fra filmen, og ble alt lagt på is fram til våren 2010. Da fant jeg fram til Kirsten Jakobsen og en hel rekke med skuespillere, effektmakere etc., så da filmet vi utover sommeren og høsten 2010, tok en ny pause på vinteren og gjorde de siste scenene iløpet av sommeren 2011.

Redigering skjedde fortløpende fra høsten 2010 og frem til nyttår 2012 (dvs. 01.01.2012). Faktisk, de siste små forandringene er blitt gjort nå etter at masteren er sendt inn til AWE (Another World Ent.). Filmen hadde dog premiere den 28.10.11 på skrekkfilmfestivalen RAMASKRIK.

Er du fornøyd med resultatet? Hva er det du er mest stolt av, og hva er du eventuelt mest missfornøyd med?
Ja, med tanke på det mikroskopiske budsjettet vi hadde, og de forutsetningene vi hadde, så må jeg si meg fornøyd med resultatet. Som regissør så kan man jo alltid ønske seg MER da, som f.eks. bedre lyd, bedre bilde, enda fetere effekter, kanskje noen proffe skuespillere osv. – MEN vi har faktisk fått til mye bra allikevel, så det viser at det går ann, bare man er tilstrekkelig stri og sta, hehe!

Jeg er nok mest stolt av at vi faktisk kom i mål og fikk fullført filmen. Dernest av det faktum at DVD-produksjonsselskapet Another World Entertainment tok oss under vingene sine og faktisk vil gi ut THE THRILL OF A KILL på DVD. Jeg tror det er første gangen i historien en norsk amatørfilm til 30 000,- kroner får en deal med et såpass stort distribusjonsselskap, så DET er vi stolte av.

Er det noe jeg evt. er misfornøyd med, så er det mangelen på en egen lydmann under produksjonen. Skulle gjerne hatt enda bedre lyd på filmen, men, men – vi får se positivt på det. På et vis så bidrar det til en mer troverdig stil også, og det passer bra med både filmen, DVD-coveret osv.

Filmelskere vil gjerne ha litt ekstra utenom filmen, såkalt bonusmatrialle. Finner mann noe kommentatorspor, utklipte scener, tabber eller lignende på Dvden av The Thrill Of A Kill?

Yes, DET er det. Det blir mengder med bonusmateriale på DVD`en. Jeg nevner i fleng: Slettede scener, Behind the scenes, en presentasjon av filmen – gjort av Arve Herman Tangen og meg selv, et intervju med en av skuespillerne, 2 trailere, 1 teaser. Tilsammen ca. 90 minutter med bonusstoff.

For ytterligere info. se www.thrillofakill.com

Helt på tampen, så er det et spørsmål som gjerne vil bli stilt. Vil det være noen forhåndsbestillingsmuligheter?
Har ikke hørt noe fra AWE om den muligheten enda, men de trykker opp flere tusen kopier, så skal ikke være noe problem å få sikret seg et eksemplar når filmen kommer. Uansett, CDon har forhåndsreservering av nye filmer, og de vil ha THE THRILL.. i sitt sortiment, så da kan man nok reservere et eksemplar der vil jeg tro.


Kort oppsummert;
Noter ned 30. mai 2012 i dag, og dere bør på liv og død ikke glemme å sikre dere denne filmen dersom dere prissetter god underholdning!

Er i alle fall ingen tvil om hva jeg skal! 🙂

Og her kan dere forresten titte på den internasjonale traileren for The Thrill Of A Kill:

Da vil jeg ønske alle sammen en riktig god onsdag! Håper at alle sammen har det fint, og får en fin dag.

Vi reblogges!

8 kommentarer
    1. Jeg fikk egentlig en rolle i den filmen, som et offer. Skrev under kontrakt og greier. Men så virket de så creepy og useriøse, så jeg valgte trekke meg… og ifølge et par andre jenter var visst det det beste å gjøre.

    2. Daeva Tollnes: Spennende å høre om 🙂 Vel, uansett, creepy og useriøs, eller ikke. Jeg skal i alle fall se den 🙂
      Har også hørt fra Kirsten (hovedrolla) at det var noe tull og sånt der, men jeg skal uansett se den.

    3. Hehe, det skulle väre en pervers og creepy film, så da er vel ingenting bedre enn at det er litt perverse og creepy folk som har ansvaret for den..XD
      Men det går an å gjöre research på personen da for å finne ut om det er seriöst, og dt var det jo. Så nå kommer jeg i hvert fall i butikkene mens andre ikkje^^
      Men du burde ta med den linken eg sendte på face, like etter innlegget ditt så gikk det an å forhåndsbestille filmen..XD

    4. Kiddy: Pervers og creepy film skal lages av perverse og creepye folk, ja! Beste kombinasjon også! Jeg har i hvertfall oppfattet Lars-Erik som seriøs nok jeg ja, og jeg ser virkelig frem til å rulle denne dvden inn i Play Station3-spilleren min i mai/juni.

      Husker ikke noe link. Men skal sjekke loggen 🙂

    5. Joda, filmen er nok “creepy” den, men langt fra laget av useriøse eller “creppy” folk. Jeg har jobbet med denne produksjonen siden 2006, og har ofret blod, svette – ja, kanskje noen tårer også, samt borti 30 000,- kroner på det her, og ingen av oss i staben på filmen har vært “useriøse”i forhold til prosjektet. Hadde vi vært det hadde nok ikke Another World Entertainment tatt inn filmen for nasjonal distribusjon heller. Hvor mange andre langfilmer, laget av amatører i Norge, for knappe 30 000 kroner, har fått en slik distribusjon?
      De mest useriøse vi var borti var dog statister som gjerne trakk seg fra filmen dagen før de skulle møte på settet, og dermed lagde masse problemer for vi som da stod igjen der uten folk, og måtte sette himmel og hav i bevegelse for å få inn reserver.
      Å lage film er ikke lett, og er man “useriøs” som filmskaper, så får man aldri laget noen film heller. Det krever utrolig mye for å lage en langfilm for nesten ingen penger, og de som tror de kan klare det ved å være “useriøse”; kan jo gjerne prøve selv, og se hvor langt de kommer.
      “The Thrill of a Kill” har vært blodig seriøst fra start til slutt. Vi LEKER ikke film. Noe også de mange positive anmeldelsene vi har fått, fra diverse skrekkfilmsider også forteller en del om. Se mer på http://www.thrillofakill.com

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg