En BLOGG er hva èn GJØR DET TIL SELV – Så enkelt, og så vanskelig!

En blogg er kort fortalt hva èn gjør det til selv. Med den setningen kunne jeg avsluttet dette innlegget, men jeg liker å utdype meg. En blogg er helt klart hva èn gjør det til selv, det er det ingen tvil om. Tusenvis av blogger eksisterer bare i Norge. Hvor ofte en blogg blir benyttet og brukt varierer like mye som innhold fra blogg til blogg.

Mens vi finner de som bruker blogging som sin personlige dagbok de bruker i histen og pisten, så finner vi også de som heller vil bruke den som et motemagasin, eller reklame. Ja, så har vi de som ligger mer nede med humøret og finner bloggen dag for dag som kanskje sin nærmeste terapaut, en venn.

Å fylle en blogg med like mye mening hver dag, er svært vanskelig. Bølger vil alltid bevege seg noe, men forhåpentligvis samtidlig noe lunde stabilt. Jeg har kommet over de som blogger opptil 20 ganger daglig, da tenker jeg at det virkelig gjelder å like den bloggen for de som eventuelt har slått følge med vedkommende på facebook.
Alle verdens blogger tenker jeg skal behandles med en viss respekt, så fremt den ikke den ikke er direkte krenkende, nedsettende og/eller truende mot noen, som foreksempel en rasistisk blogg eller lignende.

Hobby kan også være stikkord for blogging. Og nå mener jeg ikke konkret å ha blogging som en hobby. Jeg tenker på å foreksempel publisere egenskrevne dikt, tegninger, frimerkesamlinger eller andre ting, og offentliggjøre det talentet man har, dele det, og kanskje også få gode tilbakemeldinger, forså å utvikle seg mer på de man får inn i feltet.

Enten man blogger for oppmerksomhet, bruker bloggen som en personlig dagbok, bruker bloggen som en terapivenn, å vise frem hobbyene sine, reklamere for klær og outfit, eller noe helt annet så tenker jeg tilbake på hvordan jeg startet dette innlegget;
En blogg er hva man gjør det til selv.

Det finnes ingen korrekte oppskrifter for en blogg. Nettopp av den grunn at det finnes minst like mange ulike bloggskriventer, som det også finnes blogglesere. Mer konkret finnes det vel enda flere lesere enn skriventer. Noen liker en ting og noe det stikk motsatte. Andre liker at blogger opptatteres overkantlig jevnlig, der og da, og noen kanskje en gang i året? Også det kan handle mye om hva de forskjellige bloggerne blogger om, tenker jeg.

Masse bilder, masse tekst, mange videoer.
Lite bilder, lite tekst, få/ingen videoer. En mellomting, eller kombinasjon. Kanskje bare masse av en ting, og ingenting av det andre. Igjen er vi så forskjellige, personlig liker jeg at folk har en del bilder, og kanskje ikke skriver alt for mye. Videoer digger jeg også, så lenge det er morsomt eller innen noe jeg interesserer meg for.

Personlig kunne jeg skrevet full en hel pakke toalettruller på hva blogger kan være, og hvor åpent det er, men det skal dere vite jeg ikke gidder. Det jeg derimot gidder er å linke dere til bloggen som inspirerte meg på å skrive dette innlegget om dette temaet, join skoyarstrek.blogg.no ved å klikke her!

Hva betyr blogging for deg? Hva ser du ute når du skal ha en blogg å følge jevnlig? Har du noen selvskrevne regler for din blogg?

Vi reblogges!

9 kommentarer
    1. For et herlig og reflektert innlegg! Blogg kan brukes som så mangt. Personlig foretrekker jeg å lese de bloggene som har gode og spennende innlegg, fremfor masseprodusentene. Og jeg er vel en av de som bruker bloggen som en hobbyblogg. Jeg elsker å tegne og skrive, og det er enda mer inspirerende og motiverende når folk viser interesse for det. 🙂

    2. Bra skrevet, og jeg er ganske enig. Klart alle er forskjellige, men det er og viktig å tenke på hvordan man fremstiller seg selv på nettet, og hva man legger i bloggingen. For meg er kvalitet veldig viktig. Både når det gjelder tekst og bilder. Først og fremst er det estetiske det viktigste ettersom det er det som først fanger oppmerksomheten min :).
      – Amalie

    3. Hylja: Takk for det! 🙂 Tror alle foretrekker å lese de bloggene man syns har gode innlegg og som er spennende, er akkurat bare at akkurat der er vi så forskjellige på hva vi syns er spennende og bra! 🙂

      Har nok sett at du hobbyblogger litt ja, liker det jeg!
      Du er flink, rett og slett.
      Klem fra meg! 🙂

    4. Skøyarstrek: Hvordan man fremstiller seg selv på nettet gjelder vel generelt, blogg eller ikke blogg, og jeg er enig i det. Kvalighet teller selvfølgelig en del det. Og hva er en blogg som ikke kan suge en lesers oppmerksomhet egentlig? 🙂

      🙂

    5. Ganske sant!
      Blogging for meg betyr mye, det er et sted jeg kan utrykke meg uten å være redd for noe. Såklart publiserer jeg ikke ting som jeg kommer til å angre på jeg la ut. Men det er om å gjøre å ha litt guts også, være seg selv. Blogg kan hjelpe på så mange måter, man kan tilogmed bli mer selvsikker i virkeligheten. Bloggen min har gitt meg masse håp og drømmer!

    6. Vel, de retningslinjene jeg har for min blogg, er at jeg skal trives med det jeg gjør. Det øyeblikket det føles jobbaktig og jeg føler press på å oppdatere, blir jeg bare fraværende for en stund. Jeg synes oppriktig synd i de som blir slaver av sin egen blogg… Og de som oppdaterer den typ 20 ganger pr dag, de fatter jeg ikke hvordan klarer ha et liv, egentlig. Det er begrensa hva du får opplevd på de minuttene mellom hvert innlegg. Munndiaré, much, liksom! =P

    7. for et herlig innlegg 🙂 veldig bra skrevet 🙂 blogging for meg betyr så mye men mest fordi jeg elsker å skrive , jeg er også veldig glad for dette fine nettverket jeg har fått her 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg