Pappa er flink til å se mellomrom Vs. Pappa er flink til å se mellom rom

Jeg må spørre om en ting.. Hvor mange av dere der ute er det som går gjennom grammatikk, skrivefeil, ord og uttrykk når dere skriver? Ikke bare på bloggen, men generelt?

Hvor mange sjekker at dere har komma og mellomrom og punktum på rett sted? Og tenker dere ofte gjennom hvordan dere skriver ting, hvordan folk kan oppfatte det, og ikke minst deg som står bak innlegget?

La oss begynne med et eksempel… La oss si at du jobber i reklamebransjen og skal skrive for et begravelsesbyrå.
“Dødsrått begravelsebyrå”

Joda, de jobber med døde mennesker, og mange av de menneskene som ligger i jorden har sikkert vært veldig rå en gang i tiden, men hvor mange gamliser tror dere lar seg fasinerer av “Dødssrått begravelsebyrå”?

Jeg personlig hadde forelsket meg på sekundet! Men det er en annen sak, med andre bokstaver og annet punktum.

Det er også viktig å kunne det med en enkel og dobbel konsonant.
“Jeg kan godt fikse blekket i pennen din, blyantene må du spise selv”
“Jeg kan godt fikse blekket i pennen din, blyantene må du spisse selv”

“Morra mi mater dyra på gården”
“Morra mi matter dyra på gården” (Hvis hun gjør de matt, får jeg zolofile, ekle tanker…)


Og i ordboka er det også en del ord som rimer eller minner om hverandre, som betyr helt forskjellige ting:
“Det var så varmt i går at jeg enset ikke sola”
“Det var så varmt i går at jeg etset ikke sola”

“I går fikk vi et kilogram pepper”
“I går fikk vi en kilometer pepper”

“Jeg er mer glad i tallet fem, lærerinna er mer glad i seks”
“Jeg er mer glad i tallet fem, lærerinna er mer glad i sex”


Ja, så var det det med liten og STOR bokstav da:
“For litt siden fikk jeg stein i hode”
“For litt siden fikk jeg Stein i hode”

“Farfar jobbet mye med tørris som ung”
“Farfar jobbet mye med Tørris som ung”

“Bergensere liker Brann” (forbanna Brann-supportere)
“Bergensere liker brann”
(forbanna pyromaner)


For ikke å snakke om, mellomrom:
“Pappa er flink til å se mellomrom”
“Pappa er flink til å se mellom rom”

“Presten maler gråstein”
“Presten maler grå stein”

“Tivoliet er litt fabelaktig”
“Tivoliet er litt fabel aktig”


Hm, så var det å plassere komma riktig:
“Sola smelter iskremen, går ned nå…
(Sola smelter altså isen, og du går ned)
“Sola smelter, iskremen går ned nå”
(Haha….)

“Bestemor døde, ikke uventet”
“Bestemor døde ikke, uventet”
(Har du prøvd å kverke`a for tidligere arv?)

“Faen, tror jeg skal spise snart”
“Faen tror, jeg skal spise snart”

“Rampus hoster, veldig flott” (Her hoster Rampus på en fin måte?)
“Rampus hoster veldig, flott” (Her hoster Rampus mer enn sist)

“Mamma elsker pappa, låter ikke bra” (Du liker ikke at foreldrene elsker)
“Mamma elsker, pappa låter ikke bra” (Morra di er utro)

Med alle disse eksemplene ser jeg gledelig frem til å endelig spisse frokost!
Vi reblogges!

20 kommentarer
    1. jeg går gjennom grammatikk og slikt når jeg skriver på engelsk, men ikke norsk. og det av den simple grunnen at jeg er ekstremt dårlig i norsk grammatikk, så jeg får det sjeldent noe bedre enn det ble i utgangspunktet. engelsk derimot, av en eller annen grunn, er jeg ganske så mye flinkere i.

    2. Haha, takk for dagens latter 🙂
      Og jeg er nok en av dem som ikke går igjennom gramatikken i innleggene mine, jeg hatet norskfaget da jeg gikk på skolen, og fikk aldri noen toppkarakter der 😉
      Men, jeg klarer forhåpentligvis å gjøre meg forstått!
      Jeg kjenner det at jeg gleder meg til ett år i Alanya der jeg kan bruke engelsk og tyrkisk hele tiden, og så og si ikke snakke norsk 😀

    3. Insidemyhead: Hehe. Bare hyggelig det vet du! 🙂 Selv syns jeg norskfaget var bedre enn de fleste andre drittfagene på skolen. Men det beste og VIKTIGSTE er å bli forstått, og tolket riktig, som du skriver selv!

      Takk for kommentaren min nye stalkervenn! 🙂

    4. Smaken er som baken, delt 😀
      Og godt er det 😉
      Selv likte jeg matte og engelsk, og egentlig alle andre fag, men norsken klarte jeg meg fint uten, det kan og ha en sammenheng med at jeg faktisk måtte tvinge meg selv gjennom 9 år med nynorsk 😉
      Ha en flott dag 😀

    5. Vent, ikke skyt ( var korrekt )
      Vent ikke , skyt ( Men resultatet ble – dau uskyldig mann )
      ( fatal, menn sann historie ) :S
      hehehe, måtte flire godt av disse kommafeilene, kan fort gå skikkelig gale !

    6. Jeg er av den typen som hater skrivefeil. Jeg er glad i norsk, og utrolig opptatt av språket. Endelig er det noen som er som meg. Hehe:) Mange rundt meg irriterer seg sikkert grønne over hvor pirkete jeg er når det gjelder alle former for skrivefeil.
      Men som mange av dere har skrevet, så er ikke alle like flinke i norsk, noen er bedre i engelsk. Der er jeg mye svakere…

    7. Jeg har spisst frokk,ost ;))
      Veldig næringsrikt innlegg!Godt jobbet:))
      Noen ganger tenker jeg over å sjekker igjennom tekst,andre ganger overser jeg alt det fornuftige!!

    8. Godt å se at det er flere som bruker rettskriving! Jeg sliter ofte med å lese grunnet total fravær av komma, punktum og andre feil. Jeg tolererer selvsagt småfeil og tastatur-glipp, men når det blir mye av det, blir det håpløst å lese.
      Det hender jeg bruker forkortelser som “U mad?” (eksempel- Artige.no), men det blir drøyt om dette blir brukt som basis av en tekst.
      Har selvsagt respekt for dysleksi, og kan forstå at dette er vanskelig (har dyskalkuli selv, så kan på en måte sette meg litt inn i situasjonen), men det er latskapen bak tekstene som irriterer.

    9. Jeg får panikk når jeg gjør feil på bloggen, og hvis nettet blir nede akkurat når jeg oppdager feilen, er jeg redd folk som leser artikkelen min, skal tro jeg er en dum kjerring som har null peiling på sitt eget morsmål. Derfor kladder jeg innleggene som oftest i et eget HTML-dokument som er uavhengig av tilgang på nett.
      Gjør jeg feil i en kommentar, slik at ordet ost blir osst, fordi jeg var for kjapt ute med s’en, skriker jeg inni meg. Faktisk kan jeg gå en hel dag og angre.

    10. Jeg retter sjelden opp i SKRIVEFEIL, men jeg har en del tastefeil, så det prøver jeg å rette opp i. Og noen ganger prøver jeg å finne bedre måter å formulere meg på. Spesielt hvis jeg er trøtt.
      At det jeg sier kan oppfattes på ulike måter av andre er en tanke som går i hodet mitt hele tiden.
      Dette var for eksempel formulert ufattelig dårlig, men jeg prøver å ikke henge meg for mye opp i det 😀 perfeksjonisme er slitsomt.

    11. Jeg ser gjennom innleggene mine, men kan aldri garantere fri for skrivefeil.
      For mange skrivefeil i et innlegg kan i grunnen for meg virke irriterende, men jeg henger meg ikke så veldig mye opp i det.

    12. Jeg tenker egentlig ikke så mye på det når jeg skriver.. Men må si jeg elsker eksemplene dine! Du er jo bare rå 🙂
      Gleder meg til jeg ser deg på topplisten <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg