LETTER litt PÅ SLØRET!

For en stund siden kunne jeg more meg selv spessielt på facebook ved å lage litt spørsmål og forvirring rundt noe jeg samlet på og skulle ha 70 000 av. Jeg skal nå lette litt på sløret og avsløre noe smått.
Jeg vet ikke om det er mange her som kjenner til Panthera Publishing? Et bokselskap av unge som satser på unge forfattere fra aldersgruppen 18-25 år.

Vel, en gang i august begynte jeg å skrive på en bok, en dramafortelling. Boken er i skrivende stund oppe i 40 000 ord, men har et stykke igjen siden forlaget vil at forfatterne som skriver for dem skal skrive bok på cirka 70 000 ord. Jeg har vært oppe i 40 000 en stund nå, siden det nesten er to måneder siden jeg skrev noe på bokprosjektet mitt sist. I dag er første gangen på lenge at jeg har skrevet litt mer i den. Grunnen og årsaken til at jeg nå nesten har latt bokprosjektet ligge på is i over to måneder er mangelen på inspirasjon, og også tro på det. Jeg har ingen garangti for at boken blir noe av, det er det jo redaktøren og noen flere som skal bestemme etter at jeg eventuelt har skrevet ferdig boken.

Når den eventuelt vil bli helt ferdig, det vet jeg ikke, men jeg har i hvertfall cirka 4 år på meg, hehe… I august skrev jeg en en god del, og mye på boken og boken vokste fort en periode, helt til jeg plutselig la den på is og nærmest har glemt hele greia.

Så nå vet dere det jeg har i en periode tidligere i høst skrevet på en bok, som jeg nå har lagt på is i to måneders tid, og jeg har så vidt skrevet litt mer i den igjen i dag. Har gått over boken flere ganger alerede og rettet den for noen skrivefeil, samtidlig som jeg også har prøvd å fått variasjon i gramatikk og skrivemåte, slik at det er flyt i den.
Boken er 60 prosent inspirert fra eget liv og 40 prosent oppdiktet. Det er ingen selvbiografi på noen måte, men den har et budskap jeg har hentet fra egne erfaringer, i tillegg til at jeg har lagt til noen andre hendelser som er diktet opp, eller tatt fra andres liv som er gitt til den ene hovedkarakteren i denne historien som for noen kan virke litt fjern.

Om jeg kommer til å fortsette enda mer på boken i løpet av kvelden eller uken, vet jeg ikke. Men nå vet i hvertfall DERE at jeg har prøvd å skrive en bok, og jeg har som sagt skrevet litt mer i nytt kapittel i boken min i dag. Jeg kan aldri love at det blir noe av, jeg skal prøve å få den ferdig i hvertfall før jeg blir 25, men om jeg noen gang skriver den ferdig og sender den inn så har vi jo ikke noen garangti for at den blir solgt.

Til slutt i dette lettkledde blogginnlegget har jeg lyst til å legge ut en coverlåt som egentlig ikke har en dritt med resten av innlegget å gjøre. Men syns den er så bra at jeg vil bare dele den med dere. Dette er Tarja Turunen (Fra Nightwish) sin coverlåt av “Poison”, originalt av Alice Cooper!:

Ønsker alle sammen en god tirsdagskveld videre!
Vi blogges!


Reklame: Ta turen innom Kiddys fantastiske blogg. En 21 år ung jente som med en designer i maven! 🙂
kiddys.blogg.no

17 kommentarer
    1. Nå ble jeg glad. Som jeg har sagt før, synes du har stort talent når det gjelder skrivning. Skulle ønske det var jeg som var så flink, for jeg har en drøm om å bli forfatter. Ble iallefall glad over å høre at du bruker talentet ditt og jeg tror du har en god sjanse til å bli antatt og få solgt bøker. Ønsker deg lykke til, skriveprosessen er lang – men du har tiden foran deg.

    2. lenamon: Takk for hyggelige ord. Problemet nå er motivasjonen, inspirasjonen og selvtillitten. De tre tingene er ikke spessielt høyt på bokplan akkurat nå, og har ikke vært det i hele tatt de to siste månedene. Men hvem vet, kanskje en dag vil jeg bli ferdig den er i hvertfall litt over 40 000 ord nå.. 🙂 Men målet er cirka 70 000. 70 000 ord kan alle skrive, nesten. Men 70 000 gode og fengende ord er et helvete å få til :S

    3. Synes du bare skal skrive i vei uten å tenke så mye over hvor vidt det er fengende eller ikke. Skriv deg ferdig også kan du gå tilbake senere og bytte ut ord og setninger. Evnt få noen du stoler på til å gjøre det. Blir som regel best når det kommer rett ut og ikke blir overanalysert !:)

    4. Lykke til! Jeg skriver litt selv (dog jeg satser på et noe større forlag i første omgang). Et godt tips er å prøve å sette deg et mål på f.eks. minst 400 ord om dagen. Det er ikke så mye, men man føler likevel at man får skrevet noe.

    5. Nei, jeg kjenner til det der. Men husk at du iallefall har en bloggleser som tror på deg og tro meg jeg er ganske kritisk når det kommer til andres skriblerier, he he. Ja, det er ikke noe problem å få nok ord, det som er problemet er at ordene skal fenge leseren og det er et jævlig arbeid for å si det på godt norsk. Men tenk så stas å ha klart å fullføre et manus, jeg har aldri klart det selv – men jeg gir meg ikke. Den som gir seg er en dritt! 😛

    6. Jammen, jammen, jammen!! 40 000 ord er jo dritbra! Du er jo over halvveis og det er jo helt knall. MIN bok finnes bare i hodet mitt som en løs plan. Det krever sin mann (evnt kvinne) å faktisk sette seg ned å formulere den løse ideen til et bokmanuskript! Syns du skal klappe deg selv på skulderen for godt utført arbeid! Kanskje om du leser igjennom det engang vil fortsettelsen gli lettere?
      Jeg har aldri hørt den utgaven av poison, men den var Tarjakul:) (du får gi meg ett mentalt smekk i bakhodet om du vil, men jeg syns nightwish med og uten Tarja blir litt livet med eller uten nightwish… det er ikke det samme etter at hun slutta syns jeg. De gamle skivene er dritbra!)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg