VET DU SOM FORELDRE HVA DU SKAL SVARE BARNA?

Barn er flotte monstre som plukker opp mye og mangt, ja faktisk mer enn du aner. Er barnet ditt bare 8 år enda, ikke undervurder det! Er barnet ditt 5 år bare? Ikke undervurder det!
Barn er veldig gjerne mye smartere enn mange tror, og kan fort høre og se mer enn du tar for gitt.


(Tilfeldig bilde av meg som en god del yngre enn jeg er nå, gamle 90-tallet en gang :P)

Alerede før et barn settes til verden kan det være greit å ha enkelte svar forbredt på forhånd. Det er klart, alt kan man aldri forbrede seg på, og det er heller ikke meningen. For barn har en veldig stor fantasi, grenseløs stor, og større enn uendelig.
Man lærer aldri helt å kjenne noen, verken barnet sitt eller seg selv, tror jeg. Nei kjære mødre og fedre, jeg har dog ingen barn selv, men jeg tror faktisk aldri at det går ann å bli kjent med noen 100%. Og det syns jeg heller ikke skal være meningen!

Men du vakre mamma eller pappa der ute, eller du lille vesen som kanskje blir foredre i fremtiden. Jeg er bare nysjerrig og vil høre hva dere forteller barna deres på følgende spørsmål. Ditt barn er i dette tilfelle enten 8 eller 11 år, det kan du bestemme selv:


– Mamma/pappa, hva skjedde egentlig den 22. juli (2011)?

– Mamma/pappa, hva betyr å pule?

– Mamma/pappa, er ikke du glad i mamma/pappa lenger, dere virker så sinte hele tiden?

– Mamma/pappa, er mamma/pappa mindre glad i meg fordi jeg er mer hos deg?

– Mamma/pappa, hva skjer med deg og mamma/pappa etter dere er døde? Blir jeg helt alene da?

– Mamma/pappa, mamma/pappa snakket om å skille seg i går, hva betyr egentlig det?

– Mamma/pappa, skal du dø før meg?

– Mamma/pappa, hvorfor ble du så rar på julaften? (I dette tilfelle har du ikke nødvendigvis blitt full, men lettere beruset og ikke trodd at det ble lagt merke til)

– Mamma/pappa, jeg hørte noen snakke om pedofile på skolen i dag. Hva betyr egentlig “pedofil”?

– Mamma og pappa, hva gjorde dere på soverommet i går? Hvorfor hadde du mamma pappas tissetass i munn?



(bilde: google.com)

Vel, dette er noen spørsmål som kan være litt vanskelig å svare på. Og noen av dere vil mest sannsynlig prøve å la hver å svare ved å vri dere unna, ved å foreksempel skifte tema? Akkurat som om ungen(e) dine slutter å tenke på spørsmålet av det…

Jeg bare er nysjerrig, hvordan svarer DU på dette til ditt barn på 5/8/11 år?
Ønsker alle en god mandagsettermiddag videre! Ta godt vare på hverandre.

Vi blogges! 🙂


Reklame: Ta turen innom Kiddys fantastiske blogg. En 21 år ung jente som med en designer i maven! 🙂
kiddys.blogg.no

11 kommentarer
    1. Håhå,fytti katta,-ja jeg har fått de fleste spørsmål,jeg har kids fra 2 – 14,så de har sett og hørt det meste.Men aldri at mamma eller pappa drikker seg i bris engang eller snakket om skillsmisse (men vi er heller ikke gift da;)!!.Som du nevner så bra_ er det viktig å ikke undervurdere-å seff være ærlig,det er vel heller hvordan man forteller om aktuelle tema som kan bli en utfordring, uten å legge i sine egne følelser eller fordommer..Men vi er ærlige å her i heimen er ingenting som er tabu å snakke om…Bortsett fra at minstemann roper ‘FA-AN’ ,i helt rett situasjon f.eks når hun slår seg eller om d er noe hun ikke får til sånn i full fart….

    2. Oj! hehe vel har jo både jente på straks 8 og ei på halvannet,den beste måten er og sare på en diskre måte barna kan forstå på.Det enkle er ofte det beste og barn har en tendens til og ta til takke med korte enkle svar.Skal heller svare bedre den dagen barna spør om noe slikt hehe

    3. Jeg er riktig nokk ikke mor, men alle barn som spør meg om noe, får svaret. Om de lurer på hvordan barn blir til, forteller jeg dette. Ikke å kødde med noe blomder og bier. Desto bedre svar man gir dem, desto smartere blir barna. Jeg har alltid trodd på det å gi det sanne svaret til alle spørsmål. Så jeg rektner med det at da jeg får fosterbarn eller adoptivbarn vil de få akkurat samme svaret som alle andre barna som spør meg om noe. Jeg holder ikke sjul på noe til barna. Det hjelper dem å vokse og bli vis.

    4. veldig bra spørsmål det der 😛
      men det beste er å være helt ærlige med barna – men selvfølgelig ta det på deres nivå da 😛

    5. Jeg har faktisk fått mange av spørsmåla der fra mine barn på nå 7 og 9 år… Blant annet om døden (deres pappa døde for 2 år siden) og det er et vanskelig tema. Man vil faktisk ikke fortelle for mye, for de kan bli redde. Men samtidig skal de vite nok til at de ikke går rundt og lurer. Og når 22 juli kom i tillegg, og mange døde, det var kjipt. Heldigvis sitter’n i fengsel, og det har hjulpet mye.
      Man skal være ærlig, men med masse fornuft.

    6. Marita’s kreative hverdag: Så sant som det er skrevet. Tror dessverre fortsatt selv i dag at mange voksne er for sensurerte og finner på tullesvar nærmest, noe som ikke er helt sunt for barna etter min mening.
      Best å være dønn ærlig hele veien!

    7. vaniljeogpepper: At minstemann roper “FA-AN” syns jeg bare er utrolig søtt og sjarmerende, flott sønn det der 🙂

      Helt enig i det du skriver, er kjempeviktig å ikke legge for mye av sine følelser og ikke minst fordommer i ting man sier til barna, er viktig at de får vokse opp og finne sine EGNE meninger! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg