MATPAKKEPOENG I BARNESKOLEN?

Hadde i går besøk av pappa, vi satt og så filmen “Bad teacher” sammen i går, mens vi snakte litt løst og random om ting, tang og skrutrekker fra a-å. En av tingene som ble nevnt var tiden da jeg gikk på barneskolen, i og med at vi så en film om en lærer.

Det jeg ble spurt om var om min kontaktlærer på barneskolen ga matpakkepoeng til elevene i den perioden jeg var der, det gjorde h*n ikke, så det må i såfall heller ha vært mens min bror eller søster var der i senere tid. Først og fremst vil jeg spørre; er det noen her som har opplevd på barneskolen, ungdomskolen, videregående, en høgskole eller annen type skole at en eller flere lærere har gått rundt og gitt poeng til hver enkelt elev for hva man har med på matpakka?

Pappa syntes det var feil at en barneskolelærer gir poeng for hva barna har med av mat på skolen, spessielt siden det oftest er foreldrene som pakker barnas nistepakker på barneskolen. Og jeg ser også for meg at for noen kan det virke som et slags overgrep at en lærer skal på død og liv vite hva man har med av mat på skolen, forså å få poeng for det, enten lavt, middels eller høyt. Det skal sies at dette er en lærer som lider av anorexia, og er spessielt opptatt av sunnhet og den slags. Men det blir vel litt småfeil likevel? Man kan vel ikke si at “Jeg er en lærer med anorexi og derfor er det ok at jeg gir elevene mine poeng for matpakka?”?

En ting er at det er greit at lærerne er opptatt av barnas helse og eget beste, men jeg tror at slikt fort kan bidra til dårlig selvtillit hos enkelte av barna av en eller annen grunn. Matpakken er jo dessuten privat, og svært individuell. På en videregående skole hadde jeg syntes dette var ok HVIS dette var en frivillighetskonkurranse som frivillige elever selv meldte seg inn i, men når det blir sånn på en barneskole at elevene får poeng for matpakka uten at de har bedt om det en gang synes også jeg som pappa at det blir feil og faktisk også umoralsk.

Så vil jeg spørre mine vakre sangfugler og fæle fugleskremsler som leser dette nå; hva syns dere om poeng-for-matpakke-i-barneskolen-konseptet som den ene læreren drev på med i en periode før det ble stoppet?

Ønsker alle en god søndag. Ta godt vare på dere selv, og husk at dere er alle sammen utrolig verdifulle og spesielle!
Vi blogges!


Reklame: Ta turen innom Kiddys fantastiske blogg. En 21 år ung jente som med en designer i maven! 🙂
kiddys.blogg.no

8 kommentarer
    1. huff nei det syntes jeg ikke noe om idet hele tatt da barneskole barn som regel ikke har ansvar for egen mat.At det skal bli gitt tips om sunnere mat på skoler ja absolutt men ikke avgjørende for barn som kansje har foreldre som ikke bryr seg så mye om matveien..
      så koselig at du hadde besøk av pappaen din:)

    2. …poeng for matpakka,herregud..er det ikke nok med å skulle vurdere kidsa når dem faktisk gjør skole arbeid eller annet SKOLERELATERT???Hvis det er slik at matpakkene skal vurderes burde elvene lage dette på skolen,sammen med lærerne som veileder…helledussan asså…:))

    3. Ehh, er dette tilfelle liksom?? Det høres jo bare helt idiotisk ut! Og hva gjør en anoretiker sammen små barn, for å gi poeng for matpakken- er det kun for å gi de dårlig selvbilde for hva de spiser og eventuelt hvor mye?
      Dette høres bare helt idiotisk ut- jeg hadde klikket i vinkel hvis jeg var forelder til en av disse elevene! Jeg vil vel ikke akkurat si at en anoretiker har et sunt forhold til verken mat eller kropp!

    4. Elin Slåen: Dette VAR tilfelle på Vollan skole i Oppdal, barneskolen jeg gikk på. Skjedde ikke mens jeg gikk der, men i en periode mens søstera mi gikk der.

      Jepp, har vært tilfelle at en kvinnelig anorektiker som du kaller det, har gitt barna pluss og minuspoenger for matpakka. Var sikkert godt ment fra hennes side, som bare vil at barna skal leve sunt og leve et langt liv og blablabla… Men jeg syns dette blir for drøyt, tror jeg hadde gruet meg til å gått på skolen om det var mens jeg gikk der, og jeg gruet meg nok til skolen fra før, hehe 😛

    5. mybabygirl: Koselig med besøk innimellom ja!
      Ja, det skal sies at det er en lang liste over ting på den barneskolen fra forskjellige lærere jeg godt kunne blogget om, og liksom “hevnet” meg over på bloggen nå i senere tid. En god del overtramp og umoralske ting fra en del lærere, har også hatt selveste Kjell Arve Husby jeg som gymlærer (treneren til Vebjørn Rodal, Kjell Arve var en del i nyhetene på 90-tallet og også gjesteskuespiller i Carl og Co på Tv2 som seg selv)… Han har jeg noen historier om som ikke var helt positive… Noen husker kanskje de pedofile ryktene som gikk om han i media etter han “tafset” på noen yngre jenter? Foreksempel… Jeg husker godt at Kjell Arve Husby lot det gå utover hele klassen om en person kom senere enn de andre etter en joggetur f.eks..

      Og da kunne en enkelt elev bli litt ekstra upoplær, og det er ekstra vondt vist vedkommende faktisk gjorde sitt beste for å henge med…

    6. vaniljeogpepper: Ja, det blir urettferdig og fort gjort til at en elev som alerede sliter litt kan få det litt vanskeligere med seg selv for å blitt straffet med minuspoeng for eventuelt å ta med brødskive med nugatti fremfor en brødskive med grønsaker, ost og andre sunnere ting på.

      Spessielt som barn er man ekstra sårbar, så dette syns jeg ikke var helt heldig av vedkommende som var min kontaktlærer i 6 år fra 2-7 klasse 🙂 Men kjempetrivelig og snill, bare litt klønete som alle andre mennesker.

    7. Aldri hørt om poeng for matpakka, men i vår klasse fikk vi ikke lov til å ha nugatti, men vi hadde det vel egentlig uansett. Bad Teacher er awesome, jeg så den på torsdag ^^

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg