KJÆRE MR. REDD; SKAL VI UT OG DREPE NOEN MENNESKER DU OG JEG?


(bilde tatt fra:brandeo.com)

Vold avler vold, og “haters gonna hate”!
Hva har skjedd når en 6-åring skyter en annen 6-åring? Hva har skjedd når to tenåringer stormer inn på deres egen skole og dreper 11 av sine kjære medelever, samt en lærer.
Hva har skjedd når en godt voksen mann bestemmer seg for å lage en stor eksplosjon som dreper sivile i Oslo, for deretter å med et bredt smil om munnen fortsetter til ei øy og med et dødelig smil skyter en rekke ungdommer, barn samt voksne, akkurat som om de skulle vært noen fluer i kaken hans.

Hva får et menneske til å drepe et menneske? Hva får et menneske til å i hele tatt tenke tanken på å skade et annet menneske, eller et dyr for den saks skyld!

Svaret er enkelt: For å kunne drepe noen må du enten være mørk i huden, eller så må du høre på mørke metallband eller spille agressive tv-spill med mye vold, eller se en del voldelige filmer ellet serien. Har du lyst til å drepe noen, men mer guts? Enten farger du huden din mørk, eller så kjøper du det du finner i butikken av voldelige filmer, spill eller rock!


(bilde tatt fra: helnwein.com)

På slutten av 90-tallet gikk to ungdommer løs på sin egen skole, skapte panikk og fullstendigkaos, og i løpet av dagen skjøt de 11 medelever, 1 lærer og til slutt seg selv. En dag i dag så vet ingen helt sikkert hva som utløste denne episoden. Men mest sannsynlig var det Marilyn Manson! Altså, de hadde hørt på Marilyn Manson, de hadde mørke gotheraktige klær på seg, og de hadde drept 12 personer, i tillegg til seg selv! Hallo? Hvorfor er det noe spørsmål. La meg spole tilbake…
Altså, de hadde hørt på Marilyn Manson, de hadde mørke gotheraktige klær på seg.

Hm, vent ett par sekunder… Jeg må bare sjekke hybelen min litt… Oi, jeg har faktisk nesten 10 Marilyn Manson plater jeg… Oi, jeg har alle Saw-filmene, og et grøsselig antall voldelige dataspill og filmer. Filmer hvor vi ser karakterer buksprette andre mennesker, filmer hvor folk får hodene sine blåst i filler, og jeg kunne fortsatt å fortelle sikkert en time over skrekkelige scener som mine filmer har… Jeg må bare finne ut hvordan jeg klær meg.

Sort bokse, *check*.
Sort Marilyn Manson t-skjorte, *check*!
Sorte sokker med røde dødninghoder, *check*!
Jepp, jeg er den perfekte massemorder!

Hm, nå blir jeg litt forvirret. Jeg har nesten bare mørk rock på Ipoden min av totalt 3500 låter… Jeg har nesten bare mørke klær med skumle og skremmende motiver og mønstre… Hva er galt med meg, jeg har enda ikke drept noen!
Er jeg virkelig så retarded?
I dont think so, det må ligge noe mer enn bare Marilyn Manson, emo/gothklær, voldsfilmer og den satanistiske ringen min… Men hva?

Jeg lener meg tilbake og går utifra at jeg trykt kan fortsette å høre på Marilyn Manson… Jeg legger meg i sofaen og tenker… Har jeg noen gang tenkt voldelige tanker mens jeg har sett på en voldelig film….. Hm… Nei?
Hm, dette er kjedelig, Marilyn Manson… Jeg får bare ikke den lysten til å gå ut og skyte noen i kveld… Jeg føler ikke behovet. Jeg har ikke store selvbildet, jeg har blitt mobbet en stund. Og… Nei… Hva kan det være… Jeg har dårlig selvtillitt, jeg er nokså isolert til tider fra resten av omverdenen… Eller jeg snakker veldig mye med andre venner over nettet hver dag… Så da kan det ikke være det at jeg er så mye i en trang hybel heller…


Bilde av Utøya.
(bilde tatt fra: jompastanker.blogspot.com)

Hm, nei… Skal jeg se om det har skjedd noe nytt i verden mon tro? Jeg klikker meg innpå diversje nyhetssider jeg finner på nettet. Hm, jenter blir fortsatt voldtatt i Norge, æsj og der er en annen sak om han “skal-ikke-nevne-navn” som i år drepte nesten 100 mennesker i Norge i år. Jeg fortsetter å bla meg gjennom nyhetene. Voldekt, voldekt, massemord, selvmord, et innlegg som heter “ja, til pelsoppdrett”, voldtekt, voldtekt, Utøya, drap, Carl I. Hagen, drap, drap, massedrap, selvmord, voldtekt, drap, drap, ulykke, drap… Jeg kjenner jeg begynner å bli litt engstelig. Dette gjør noe med meg. Jeg får lyst til å eie et våpen, jeg får lyst til å finne de menneskene som står bak verdens tragedier. Jeg har lyst til å drepe voldektsforbrytere, å om jeg bare kunne stukket ned han massemorderen… Hadde jeg bare hatt et våpen i hybelen, så hadde jeg i det minste følt meg tryggere. Eller jeg kunne gjemt en pistol i lomma mens jeg skulle handle på butikken, og i tilfelle jeg så en hvit, skalla fyr med holdninger mot invandere; ja da kunne jeg bare skutt han før han trakk frem et våpen og helt sikkert ville drepe en rekke mennesker på den butikken!

Hva? Hva er det jeg sier? Nei… Uansett så er det ikke rett å drepe. Hva om jeg hadde tatt feil? Hva om det bare var en helt vanlig blek nordman med hudproblemer som gjorde at han ikke fikk langt hår? Og hva om jeg missforsto og han var sarkastisk? Og om han virkelig var rasist og hatet svartenegerne over alt på jord? Hadde han likevel kommet til å drepe de?

Jeg ser meg selv i speilet. Jeg innser noe rart… Jeg vet ikke hvordan det er med alle andre, men jeg tror definitivt at uvitenhet og frykt er en veldig stor årsak til tragedier. Fordommer, uvitenhet om andre mennesker og grupper. Jeg tror, at hvis jeg hadde lest mindre nyheter, lest mindre om tragedier fra virkeligheten, så hadde jeg kanskje kunne levet litt mer uvitende om den stygge verden, som jeg da ikke hadde visst om, dermed ikke fryktet, og dermed ikke tenkt noen stygge tanker i hele tatt, forda hadde jeg ikke vært redd?

Kjære alle sammen. Håper at alle som har lest dette innlegget er i stand til å se ironien og sarkasmen i enkelte av linjene. Og at dere alle forstår at min mening, min tro er at frykt og uvitenhet er de største avledningsmanøverne for vold. Vold avler vold. Frykt skaper frykt, frykt skaper hat, og hat kan føre til død. Død igjen fører til mer frykt, som igjen fører til enda mer hat, som igjen kan føre til enda mer død! Hastalavista!
Så jeg ber dere tenke over hvorfor dere hater svartingen som leverer posten deres? Hvorfor dere hater den muslimske familien som bor to hus unna. Hvorfor dere hater de sortkledde emoene som digger Marilyn Manson, Black Sabbath, Tokio Hotel, Slipknot, Dimmu Borgir eller hva pokker de hører på? Og hvorfor dere hater han ensomme mannen som bor i et litt rart hus og bare er ute en gang i året.


Politiet aksjonerer mot Hells Angels-lokaler i Alnabru…
(bilde tatt fra dagbladet.no)

Jeg skal innrømme en personlig “feil” som kan bekrefte dette. Spessielt før har jeg hatet folk jeg ikke kjenner bare fordi jeg har sett de i skinnbukser og Harley Davidson jakker. Jeg har hatt fordommer så det holder etter MC-folk generelt. Dratt alle under samme kam! Jeg har fortsatt noen fordommer mot MC-miljøet, men hadde det ikke vært for det jeg har hørt på nyhetene om Hells Angels, så hadde jeg virkelig mest sannynligvis ikke følt noe når jeg så en person i MC-klær. Og bare så dere vet det; jeg har ei god venninne i dag som bodde i Oppdal frem til hun flyttet i år. Hun var jeg livredd for før, hun er noen år eldre enn meg og kunne vært min mor. Når jeg så henne på treningsenteret jeg trente på med skolen en stund så ble jeg litt redd, når jeg så henne kjøre rundt om kring med eller uten barna sine var jeg redd. Bare fordi hun gikk i bilklær og hadde vært sammen med en fyr i MC og bilmiljø, sannheten er at hun aldri har gjort en flue fortred og er blant de flotteste medmenneskene jeg vet av. Et år etter jeg ble kjent med henne ble jeg venn med en annen kvinne som faktisk har vært med i MC-gjeng som ungdom (da var jeg veldig, veldig ung, siden også hun kunne vært moren min)… Hun har kontakt med motorsykkelfolk i dag, og er slettes ikke voldelig i hele tatt!

Og spessielt før disse to vennene kom inn i livet mitt trodde jeg alle MC og bilfolk var kriminelle, gangstere og voldelige! Og media fikk meg til å hate MC-folk uansett hvilken gruppe og gjeng det var! Jeg skulle ønske jeg hadde en revolver i lomma hver gang jeg så MC-folk før! Det er forandret nå, siden jeg for det første ser veldig lite på nyhetene, og for det andre har blitt kjent med folk selv, og utryddet litt fordommer.

Forstår dere budskapet? Ikke hat noen dere ikke kjenner! Det er greit å være forsiktig, men pass på at redselen deres og frykten for det ukjente ikke tar overhånd!
Musikk gjør deg ikke til en morder, filmer og tv-serier med eller uten vold gjør deg ikke til en morder. Men frykt, uvitenhet og hat derimot…
En kloknordman kalt Trond Viggo Torgersen sang en gang “Tenke sjæl”, og med det mente han ikke at vi skal la media eller bibelen for den saks skyld tenke for oss! 🙂

VI blogges!


Reklame: Ta turen innom Kiddys fantastiske blogg. En 21 år ung jente som med en designer i maven! 🙂
kiddys.blogg.no

7 kommentarer
    1. damn..vi tenker ganske likt 🙂 syns det er idiotisk av nyheter og politiet som trekker konklusjoner så fort det skjer noe..skylder som regel på hva folk har spilt, hørt eller klærne dems..de tenker ikke lengre enn nesen dems rekker..ingen som vet hva som foregår i hodet på de som gjør disse fæle tingene, bortsett fra dem selv..nyhetene hjelper ikke stort med det de skriver..ser heldigvis ikke så mye på nyhetene lenger..vil jeg vite noe, så finner jeg det ut på et eller annet vis.. 🙂

    2. hei ett flott innlegg, selv om jeg må innrømme at jeg skumleste på slutten. jeg vil gjerne bruke meg til å snu litt på ting, og både støtte det du sier og komme med en forklaring på hvorfor folk flest ikke dreper, selv om de spiller dataspill og ser på saw.
      jeg har ofte lyst å drepe, jeg skammer meg ikke over det en gang. når smertene eller minnene mine blir for sterke kommer fantasiene samtidig. noen ganger gjelder det de som har skadet meg, andre ganger samfunnet som lager større skade på meg og veldig sjeldent bryr jeg meg ikke om hvem. så hvorfor har jeg ikke drept noen? jo fordi jeg forstår at det bare er smerte og at å drepe noen bare vil føre med seg mer smerte, både for meg og for de som kjenner den man dreper.
      jeg er rett og slett smart nok til å forstå forskjellen mellom virkelighet og fantasi. jeg vet at det å ta ut sinnet på stakkars zombier på datan er noe helt annet en å skade virkelige folk. jeg vet at min smerte er min og kun jeg kan takle den.
      det har skjedd at angsten min har hvert så sterk at den nesten tar overhånd, min praksis da er å gjøre alt for å stoppe meg selv, om så ta livet mitt. for det er bedre om jeg dør enn at jeg skader noen andre.
      å sette sin egen smerte over på andre er bare en snarvei….
      det er skummelt å tenke på med de fleste mennesker tenker delvis likt som meg, selv om de kanskje ikke er klar over det. vi respekterer andres liv høyt. men det er de som ikke kan se forskjell på virkelighet og fantasi (psykoser), de som setter seg selv mye høyere enn andre ( psykopater og sosiopater) og de som virkelig tror at man kan føre smerten over til andre (dumme folk). det er vanskelig å beskytte seg mot disse.
      men disse har selvfølgelig problemene sine før de ser på tv, hører på musikk eller spiller data. det er ikke slike ting som har dyttet dem dit det er. men mennesker liker ikke ting som ikke kan forklares. og derfor peker vi fingeren på ting isteden for å se inn i oss selv. og ved å plassere skylden på andre ting gjør vi den samme bjørnetjenesten om og om igjen.
      jeg sier heksejakt…..
      men jeg er helt enig med deg at nyheter har større virkekraft enn filmer, for å se at noe har blitt gjort i virkeligheten hvisker fort ut skillen mellom fantasi og virkelighet. selvfølgelig burde vi vite hva som skjer, men har vi behov for så mange detaljer? bilder?
      jeg har forresten alltid blitt assosiert med en engel. jeg har lyse blå øyne, langt lyst hår og i følge folk et smil som kan lyse opp hele himmelen. jeg hjelper gamle damer over veien og fanger løshunder for å finne eierne dems. jeg tenker ofte på hva folk hadde trodd om de fikk komme inn i hodet mitt. for er ikke mye engel der.
      men vi er ikke utseende vårt, men valgene våre.
      ( håper det jeg har skrevet har litt sammenheng, falt ut ett par ganger når det ble litt for mye følelser og kan ha sporet helt av på veien)

    3. SV; Tusen takk ^^ Tar litt tid får jeg tør å slippe nye mennesker inn i livet mitt, men jeg gir dem alltid en sjanse. Det gjelder deg også 🙂

    4. Det har ganske mye å si. Fordi folk er forskjellig og tar ting til seg forskjellig. Vi har alle en filter i hjernen hvor alt passerer og det er denne filteren som forteller deg hvordan du oppfatter ting og hvilken holdninger du har eks utifra hva du har opplevd før. Noen mennesker er så pass svake at de blir så påvirket av blandt annet voldsfilmer og annen form for voldeligheter som innspiller seg i livet deres som faktisk blir en trigger til at de utfører de voldhandlingene så det har mye å si. Jeg og ser på en del skrekkfilmer og har gjort det siden jeg var liten men, betyr ikke at jeg blir helt fucked i hue av det. Likevel er det ikke noe jeg tillater ungen min. Man vet aldri hvordan folk tar ting til seg. Så det har mye å si men, ikke alt for ikke alle er så svake at de blir hjernevaska eller påvirket i den store graden.

    5. jiiji: Først og fremst tusen takk igjen for en kjempestrålende, god og sammenhengende kommentar. Den skled IKKE ut av sammenheng og den er veldig sann og lettforståelig.

      Jeg tenker også veldig mye som deg når det gjelder dine tanker om dataspill, følser og det å veksle mellom fantasi og virkelighet, altså det vi VET er sant.
      Klem 🙂

    6. Krystallen: Helt korrekt, noen er svakere og lettere offer for hjernevaskelse av enten media, film, tv, musikk eller religion enn andre. Og det er slike mennesker som etter min mening blir litt tilbakestående. De står litt tilbake mentalt sett, uten at jeg mener noe negativt nødvendigvis med å mene det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg