TRAUMER FRA BARNDOMMEN

Nå er det vel en del alerede som har løpt ned en etasje, åpnet en skuff, tatt ut et lommetørkle, løpt opp igjen, sperret dere fast i en stol og klar for å lese om min traumatiske barndom. Du kan bare gå ned igjen og legge tilbake lommetørklet, jeg skal ikke skvise ut mange dystre barndomsminner akkurat nå. Ikke på den måten.

Det jeg derimot vi blogge litt om er ting jeg husker jeg enten har blitt opprørt, skremt av eller trist av, når det kommer til film og tv. For det er noe med barn som gjør at vi er litt mer følsomme gjerne da.
Kjære alle filosofer, Jesuser, traumatiserte apekatter og inngrodde snørrvalper; vi skal dykke i det mørke tv og film-arkivet.

The Julekalender

(bilde tatt fra: tv2.no)

Jeg skal ikke gidde å spørre spørsmålet en gang. Som en selvfølge tar jeg det at alle her husker, og vet hva The Julekalender er (les var). Spessielt godt husker jeg at jeg led litt på en bisærr måte da de episodene tok slutt.
Det eneste vi skulle få se var to bein som gikk i sløv mosjon, eller slow motion som det egentlig heter. Man ante ikke hvem de beinene tilhørte. Kanskje var det i verste fall Michael Jacksjon som var på jakt etter noen små barn nede i juletrekassen til Gjertrud? Det visste seg å heldigvis være noe litt hyggeligere, men dog forskrekkende skummelt! En mannjeskikkelse ved navn Benny Franzen, såkalt nåsså eller hvordan det skrives. Fra første stund skulle vi forstå at Benny Franzen bar på katta i sekken og ikke hadde tenkt å slippe katta ut, og at han var en ulv i fåreklær som bare slengte av seg fillene når han drakk sprit!

Spessielt skummelt var det nettopp når han drakk og fikk briller og huggtenner! Syke faen, jeg kunne blitt sengeveter for resten av livet!

Drømmen om Narnia (Tv serien)

(bilde tatt fra: lunch.com)

Noe annet jeg husker er tv-serien om “Drømmen om Narnia”. Jeg husker spessielt godt at jeg HATET episoden hvor løven ble tatt og jeg trodde den ble drept, om den døde eller bare var lat og sov en stund etterpå, husker jeg ikke. Vel, ett fett. Jeg husker at episoden jeg hatet mest av det som egentlig var en nokså fin og småtraumatisk serie, var den episoden som ble sendt på julaften av alle dager i hele året som har 365 dager, just saying!

Jeg husker at da løven ble offer for heksas terror, så gråt jeg da, og jeg gråt lenge etterpå, og det tok tid for mine foreldre å fått roet meg ned og trøstet meg. Noen som syns det er rart at jeg er blitt som jeg er blitt?

Kapten Sabeltann og hemmeligheten i Kjuttavika

(bilde tatt fra: fvn.no)

O hiv og hoi. Hvem er det som har fått hiv nå da? Og hvem har fått hoi?
Vel, det er ikke min sak. Vi (les meg for faen) kan ikke lage dette innlegget, uten å nevne Kaptein Sabeltann. Min mor og min far hadde vært så barmhjertelige å spilt inn “Kaptein Sabeltann og hemmeligheten i Kjuttavika” på en VHS-kassett for meg, en vhs kassett som faktisk lever enda, til tross for at den er sett ett par ganger for å si det hjertens pent. Dette var mitt første møte med kongen på havet og kongen over alle selvopptatte egoister, og jeg syns det var småskummelt alerede da Kaptein Sabeltann introduserte i starten at han skulle hevne seg på Ruben Den Røde etter forrige møte i første forrestilling. Hvem faen er Ruben Den Røde, en menneskelig brennmagnet? Nope…

Uansett, Kaptein Sabeltann var mest skummel i introduksjonscenen hvor han snakket til seerne, og på slutten fortalte vettet mitt at jeg kunne heller være mer redd for noe annet. GRUSOME GABRIELL!
Litt nedvergende viste deg seg å være da jeg fant ut at det bare var den ekle brødskalken Pinky som hadde lekt “knask eller knep” med Kaptein Sabeltann… Kaptein Sabeltann slapp med skrekken, og vet enda ikke at han ble lurt. Jeg lever med mareritter enda, og vet at jeg ble lurt i tillegg!


Skal jeg skrive om Pompel og Pilt også sier dere? Nei, jeg vil ikke lyve for dere. Jeg syns ikke Pompel og Pilt er skummelt, forvirrede mennesker og pedofile vaktmestere er man da vant med, også i farger og sorthvitt. 🙂

Hva er deres barndomstraumer fra skjermen?

Ønsker alle sammen en god kveld videre. 🙂
Vi blogges!


Reklame: Ta turen innom Kiddys fantastiske blogg. En 21 år ung jente som med en designer i maven! 🙂
kiddys.blogg.no

13 kommentarer
    1. Enig med Heidi: Hufsa. Hufsa er utrolig skummel. Selv hadde jeg en traumatisk opplevelse når det kom til Tannlegen i karius og baktus. Hadde en skikkelig fæl drøm med han en gang XD
      Så faktisk aldri på kaptein sabeltann. Så syntes jeg det virket teit når jeg var liten. Skjønner ikke hvorfor, for han er jo den goth mannen XD Haha

    2. Er det noe som så Pernille & Mister Nelson? (med norsk amerikansk dialekt,bart & briller)…å når vi snakker om pedofile vaktmestere…så var han nok i den retningen han og…om han VAR vaktmester vites ikke..Men det vi vet var at Mister var stadig på besøk hos vesle Pernille….
      (Innlegget ditt er veldig morsomt og bra skrevet forresten!!:))

    3. vaniljeogpepper: Ntå, du er søt du når du smisker etter sukkerbiter:)
      Hehe, tusen takk for enda noen flotte og gode tilbakemeldinger. Har nok noen egne måter å skrive på, litt random humor som ikke jeg skjønner meg på. Pernille og Mister Nelson har jeg bare sett småklipp av i sånne kavalkadeprogrammer dessverre.

      Men fyyy så digg det var med Pompel og Pilt i dag. Sett alle 5 episodene i dag, og er det noe som kan sees flere ganger på rad så er det faen meg Pompel og Pilt! Reparere, informere, registrere, infiltrere, akseptere!
      Og: Det er bedre med to reperatører, enn ingen reparatører!
      Og: Det er muligens en løs tråd.
      Og: Kanskje vi muligens må reparere døren?
      – Akkurat, frem med sagen pilt!
      – Er det ikke bedre med et skrujern Pompel?
      – Æh, skrujern, akkurat det jeg mente!

      Er så koserandom! 🙂 Just like you my friend! 🙂

    4. Intrige: Hufsa?… Hm, var det ikke hun dama i LO som mobbet ei annen ei fordi hun var blitt gravid? Hehe, ååååneeeei, åjaaaa, du tenker på Mumitrollet! 🙂

      Syns hufsa var mer kul jeg, alltid hatt sære fantasier om hufsa og Andebys spøkelseskladden <3 🙂 Just kidding, hufsa er dødscreapy!

    5. Åååå så mye jeg kjenner meg selv igjen i her.
      Elsker ”The Julekalender” , like morsomt hvert år, og Benny er like skummel hver gang, jeg var LIVREDD han som liten, når de brillene og tennene kom..Huff og huff..
      Kaptein Sabeltann ja, han er helten 🙂 Ironisk nok spillte også mine foreldre inn akkurat det samme showet inn på VHS , og jeg troooor den finnes enda ett sted 😉 Jeg var selv på den fårestillingen, var vel ikke gamle skrotten da, 5-6år kansje . Og var SÅ forelsket i Pinky, haha 🙂
      ( Åh god eminner, ikke traumer akkurat )
      Det skumleste jeg husker fra tv må være som nevnt, Hufsa , og Brødrene Dal ( Når avslutningsmusikken kom..DEN var skummel den , satt med hendene i ørene hele filmen )hehe..
      Ja Pernille husker jeg, var så kooooselig 🙂
      Men koselig mimring

    6. lykkelys: Egentlig enig med deg at dette er mer koselig mimring enn traumer. Forelska i Pinky, jeg var så på tuppene etter Sunniva en stund, ikke bare da Janne spilte Sunniva, men litt senere også 🙂

      Tusen takk for en hyggelig kommentar. Koselig å få kommentar fra Miras venn nummer 500, hehe 🙂 Mira er bestevennen min forstår du, så fått med meg det 🙂

      Klemmer fra meg.

    7. Nei, øynene mine hvilte alltid på han Pinky,hihi. Har igrunn fått litt dilla på Kaptein Sabeltann musikken igjen..Catchy 😉
      Var jeg nr 500 akkurat !! Du verden 😀
      Bare hyggelig du, ja hun virker som en veldig trivelig dame 🙂
      Ja tro det eller ei, men det har jeg plukket opp:)
      Klem klem igjen .

    8. lykkelys: Hm, nå ble jeg litt usikker her. Tror jeg forveksler deg med noen andre. Du var hun som skrev at Mira var din favorittblogger, sånn var det. Var noen andre som Mira skrev ble venn nummer 500. Sorry litt, trett.

      Å, hvordan har du plukket opp det? 🙂 hehe

    9. Det går helt fint, jeg er ikke prippen på det 🙂
      -Jeg har tittet innom bloggen hennes stadig vekk, og du er å s på samtlige innlegg , og du skriver så mye varmt og fint, så å tro noe annet hadde vært skammelig frekt av meg . 🙂

    10. Vi hadde The julekalender på vhs kasett så den har jeg sett mye på.. Var veldig underholdende også når det ikke var jul..XD Hukser ikke så mye av den da den gikk på tv, men det er da så..
      Narnia var også blandt mine favoritter, men blir så trist av det fordi hunden min døde på slutten av en episode, og da vi skulle ned å si adjø så hørte du den melodien i bakgrunnen og det gjorde alt kjempe trist! Syns sangen er kjempe trist enda jeg..=(

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg