SMÅSTOFF OM ADD (attention deficit disorder)

Asperger syndrom
I vår skrev jeg 3 innlegg om livet mitt med asperger syndrom. Eller egentlig 2.
Skrev først et innlegg om barndommen min, samt litt om ungdomskolen og videregående, hvordan de periodene har vært å leve med diagnosen min. For å se innlegget kan dere klikke her!

Senere på våren skrev jeg også et innlegg om min nåværende situasjon med aspergers syndrom, og det innlegget kan dere lese her!


(bilde: http://dakirr.blogspot.com)


ADD
Det jeg derimot ikke har skrevet noe særlig om er at jeg også har ADD, i tillegg til Aspergers syndrom.
Jeg har nevnt noen ganger at jeg har diagnosen, men ikke skrevet noe mer konkret. Og siden jeg er litt trett nå, og ikke helt i humør, så velger jeg å kopiere en tekst fra aspergersyndrom.no hvor det står noe om ADD, asperger og ADD har del felles…

“ADD er forkortelse for attention deficit disorder. Som vil si konsentrasjons/oppmerksomhets problemer.

Tegn på ADD

Uoppmerksomme
Sky
Umodne sosialt
Snakker med lav stemme
Motorisk rolig
Oftere lærevansker
Glemsomme
Rotete/vimsete
Lite effektive
Følsomme for kritikk
Initiativløs
“Lat”

ADD minner gjerne om adhd hos jenter.
ADD blir ofte betegnet som adhd uten hyperaktivitet, det er til en vis grad rett men man kan ikke sammenligne en med ADD og en med adhd. Adhd gutten er mer frampå og vil vise hva han kan mens ADD gutten er mer sjenert og trekker seg unna.

Det er vanskelig å finne god norsk litteratur om ADD, mer info vil komme etterhvert.”


(bilde: http://www.drthomasebrown.com)

Vil bare kommentere det med “ADD gutten er mer sjenert…”. Ja, jeg virker kanskje ikke slik, men i virkelige verden er jeg mye mer sjenert enn her inne. Turte ikke en gang fremføre noe sang i en sangkonkurranse med to venninner over webcam i natt. Bare så det er sagt. Jeg er i virkeligheten nokså usikker og sjenert, og veldig tilbaketrukket, holder meg mye for meg selv. Og mye av det fordi jeg føler meg FOR umoden i forhold til folk flest… Det har dere vel latt merke til?

Er det noe dere vil vite om meg, add eller asperger? Eller noe annet som dere tror jeg kan svare på, just ask me, I want kill you! Just almost!

Ønsker alle en god natt…
Vi blogges!


Reklame: Ta turen innom Kiddys fantastiske blogg. En 21 år ung jente som med en designer i maven! 🙂
kiddys.blogg.no

20 kommentarer
    1. //Jupp ^^ Må bare si at jeg digger bloggen din også. Leste den masse før, men nå i det siste har jeg bare glemt den litt. o_o Sorry altså :c Men nå vet du det ihvertfall, at jeg også leser bloggen din 😀

    2. Ida Charlotte: Ikke funnet ut av slik selv for å si det sånn… Var på utredning som det heter i Orkdalen… Gikk kort sagt ut på at jeg ble stilt mange forskjellige spørsmål generelt, også ble det tatt flere tester av meg. Ikke blodprøver eller noe sånt, men mer sånne mattetester, puslespill-tester, hukomelsestester og slik i tillegg til alle generelle spørsmålene de stilte for å finne en diagnose.

      I mitt tilfelle hadde jeg TO diagnoser. Utredningen skjedde på BUP i Orkdalen “Barne og ungdom psykiatrien”.

    3. Jeg har en venn som har en mild form for autisme, han leser ikke ansikts uttrykk og har vanskelig for og forklare en følelse, altså om han skal si at jeg er pen, kan han nesten bruke 10 min på og si det. Ikke at det gjør noe, synes det egentlig er litt søtt ^^
      men jeg bare lurte på at siden du har Aspergers har du det samme problemet ?
      Har selv mest sansynelig add og ++ … men jeg prøver og ikke diagnosere meg selv 😛
      Men har en lille bror med sterk adhd, og leste innlegget om barndommen din, det var leit og høre hvordan du hadde det og jeg kondolerer når det gjelder bestefaren din!
      Tror dessverre lillebroren min sliter litt slik som du, samt storebroren min som har add..
      uff, ikke lette greier det der..
      Men jeg håper det går bedre med deg nå! =)
      Men det finner jeg vel ut siden jeg forfølger bloggen din fra nå av ^^

    4. magicalforest: Nå så er det jo forskjell på person til person med add, asperger og alt annet i verden, hvordan man reagerer og takler ting. Men, jeg har ikke store problemer med å beskrive følser, litt, men ikke på samme måte du beskrev der.

      Tusen takk for koselige og varme ord min gode medskapning.

    5. Min sønn er 21, og har Asperger og ADHD i tillegg til impressiv dysfasi. Ut fra det du skriver høres du ganske lik ut som han.. Bortsett fra at han er til tider ganske hyper da, og ganske sosial men veldig umoden og impulsiv. Sosiale antenner er mer eller mindre ikkeeksisterende.
      Men jeg må si at til sånne diagnoser som du har, virker du utrolig innsiktsfull og skriver utrolig bra 🙂 jeg pleier å si om min sønn at han er ikke så forskjellig fra andre egentlig, hans “ledninger” er bare koblet litt annerledes 🙂 kanskje det er litt sånn med deg også 🙂
      Spørsmål: har du noen spesielle interesser eller manier som vi “normale” ikke vanligvis har?

    6. muumimamma: Svar på spørsmålet: Tja, vet ikke helt jeg, så vanskelig å svare på. Er da så veldig mange forskjellige folk i alle aldre og kjønn enten med eller uten noen spessiell diagnose for tiden.

      Kan kanskje være greit å nevne filmene jeg lager, altså IKKE de som jeg lager for bloggen, men noen andre, større filmer som ikke finnes på nettet i og med at det er med flere skuespillere i de andre filmene jeg lager, skuespillere med foreldre som er litt strenge når det kommer til youtube og den slags.

      Nei, jeg vet ikke jeg. Liker jo å skape storyer, tegne. Lage filmer, lage blogg… Den slags. Også er jeg en satan på samling av diversje ting som spesifike klær, t-skjorter, filmer, møbler og mye andre rare ting..

    7. jeg har også diagnosen asberger syndrom, skal lese de innleggene dine du har skrevet før nå. selv prøver jeg å skrive lite om dette siden jeg vil beskytte familien min.

    8. jeg har skrevet litt under innleggene dine, men mye av mine problemer med asberger og oppvekst kommer fra hvordan jeg hadde det da jeg vokste opp. familien min vet jeg har asberger nå og er kjempe flinke og snille. men jeg kommer aldri til å la dem innse hva slags tortur de lot meg gjennomgå som barn. mamma var syk og kunne ikke noe for det og alle trodde det var jeg som bare var vanskelig.

    9. jiiji: Tusen, tusen takk jiiji for dine kommentarer. Har lest dem alle og det er med en trøstende hånd jeg må si at jeg syns det var noe velmodig stoff.
      På en måte så er det litt fint, i den forstand at jeg igjen får bekreftet at det fins flere enn meg der ut med noen av de samme plagene, men samtidlig gjør det meg også vondt å vite det, for jeg vil ikke at noen skal ha hatt det vanskelig.

      Du er utrolig tøff, jeg har ikke vært så flink til forsvar, og har ikke vært flink med det sosiale, men det har du vel lest alerede i et av de asperger-innleggene mine.

      Tusen takk for alle kommentarene, og tusen takk for at du er min venn her inne på bloggen. Jeg tror mennesker som oss trenger hverandre, siden vi har noe av samme bakgrunn og forståelse. Du er et flott medmenneske, glem ikke det! <3

    10. Fikk anbefalte linken din av muumimmamma som ioofordret meg til å lese innleggene din for du skrev mye bra om add, Jeg opplever og finne mye om adht, men lite om add. Min sønn har add og går på concerta. De4t virker som dosen kanskje er får lav nå og jeg skal prøve med forhåpenligvis med hell å gå økt dosen hans. Han er blirr 5 år og jeg har skikkelige hverdagskamper med han, som til tider sliter meg ut. Prøver å beholde roen og gjenta beskjeder om og om igjen… Kunne tenkte meg å få lest mer i bloggen di og lurte på om du ville legge meg til som venn? Har sendt deg en forespørsel – MORline

    11. Takk for det – sikkert ikke lett å være den som har, men ikke lett å være den som hele tiden må passe på heller – Det viktigste er å veilede på en måte så han selv føler mestring 😉 Ser fram til å følge bloggen din 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg