OH JUL MED DIN VREDE, SÅ SYR JEG MIN VEST

Julofob! Hørt det ordet før? Såfall, det har du nå.
Jeg er en julofob, selvdiagnisert og full pakke! Og denne gangen skal jeg ikke innpå religion, niks, for julen liker jeg ikke med eller uten Jesus. Jesus ble forresten ikke en gang født i julen, så det…


(bilde tatt: coolboom.net)

Men akkurat i dag tenker jeg å la Jesus ligge, eller stå. Hehe…
For dette innlegget skal for en gang skyld ikke være et religionhatsk innlegg fra min side, og det har ikke med at jeg har blitt helt kylling å gjøre, for det har jeg vel ikke?

Saken er, for meg er julen den verste tiden i året. Jul er stress, jul er mas, jul er dårlig samvittighet, OG ekstra pålagt ensomhet i mitt tilfelle.
“Men du har da familie, hvorfor ikke være i lag med dem i jula?”, snille deg… Ja, jeg har familie, jeg har en far og mor, begge er i live, jeg har også en søster og bror, og de var også i live sist jeg sjekket. Men, og nå er det ikke meningen å virke stygg… Men, virkelig, jeg har ikke noe i mot familien min, virkelig ikke. Det er bare at jeg har ikke nok felles til at det funker å tilbringe mye tid med dem. Er alt for ikke-likesinnet med resten av familien, og er noen for ulik meg føler jeg meg gjerne mer ensom enn om jeg faktisk er det, sosial ensomhet er også et navn på denne følelsen.

Dette året skal jeg nemlig gjøre noe jeg ikke har fått lov til før, fordi jeg alltid har bodd hos foreldre inntil jeg flyttet 2. august dette året. I år blir det null og niks potetfiks jul på meg. Ønsker meg ingen ting til jul, jeg skal ikke feire jul. Kan godt være med noen venner om det er ønskelig, men vil i såfall da ikke gjøre noe som får meg til å tenke på julen å gjøre. Ikke noe julemat, ikke noe juleprogrammer på tv. Skal så også la det bli en mest mulig vanlig dag. Heldigvis har jeg fått to gode venner i år som heller ikke feirer jul, så jeg er ikke alene! Takk for det!


(bilde tatt fra: gvsparx.blogspot.com)

Juletiden skal liksom være den tiden vi alle skal være så snille med hverandre, tilbringe tid med de vi ikke ser resten av året og legge krangelen, og hatet på ei hylle, og ingen skal være ensomme, forlatt og glemt i julen. Saklig!
Har aldri helt vært glemt noen juletider, MEEEEEN, enkelte ignorerer mitt ønske om å ikke være en del av julen, og da sikter jeg spessielt til foreldrene mine som ikke helt har akseptert at jeg ikke ønsker julegaver. At jeg ikke vil feire julen. At de og andre feirer julen er heeeeelt ok for meg, ikke noe problem. Men JEG vil IKKE være en del av julen. Vil da heller være alene, for det er jeg så himla vant til uansett! Så håper virkelig at 2011 blir et år uten julehilsninger, julekort, julegaver og andre juleting, jeg er ikke kristen, jeg er anti-kristen! Men igjen så har ikke julehatet mitt så mye med julen å gjøre, jeg liker virkelig ikke julen. Er bare en påfunnet tullehøytid, som folk flest ikke en gang klarer å bruke til det den skal, nemlig å være sammen med de nærmeste. Flere jobber gjerne MER i jula for at alt skal bli perfekt en eneste kveld! Og da snakker man liksom om å se familie og venner mer, ja! NEEEEEEIIII….

Så jeg melder meg herved offisielt ut av julestriden. Eneste forholdet jeg vil ha til julen heretter er den ene julecden jeg liker, som jeg ikke helt husker hva heter men er noe med “Metall xmas”… Hehe, Alice Cooper blant annet har en låt på den, sammen med flere røffe rockere. Ja, okey en ting til; “Nightmare before christmas”, filmen av Tim Burton, også “selvfølgelig” XD! Thats it! Let me be alone dear christmasmonster! Please!

Hva er deres mening om julen? Flere julofober her som ikke feirer jula på noen som helst måter? 😀
Vi blogges!

8 kommentarer
    1. Ikke feire jul? 😮 Neinei, er jo noen som ikke vil det å. Jeg elsker julen.. Eller, jeg liker ikke julematen da, å ventingen på julegaver. Å det å bli blakk rundt juletiden for alle pengene går til julegaver 😮 Men ellers synes hvertfall jeg at julen er koslig 🙂

    2. Liker jul jeg. Synes ikke det er noe stress eller noe sånt. Det spørs jo hva man gjør ut av det også. Og må nesten si at du kommer til å få et stort problem med å holde deg helt ute av det. Går du på butikken kommer du til å se jul over alt. Går du ut i det hele tatt kommer du til å se snø. Snø minner jo om jul. Så du kommer til å få en del problemer med å ikke se ting som minner deg om jul =P

    3. Jeg feirer ikke jul. Jeg forbinder det med vonde ting og har derfor valgt å ikke ville ha jul, til min familie sin fortvilelse. De tar hensyn til meg og lar meg slippe, men de liker det ikke 🙂 Jeg gir ikke bort julegaver (noen heldige får, men jeg og mine venninner velger heller å bruke pengene på å finne på noe morsomt sammen) og de fleste har funnet ut at de ikke trenger å kjøpe til meg. Jeg tar allikevel imot de jeg får, rett og slett fordi jeg vet at det betyr noe for dem.
      Nå er det mye snakk om jul og folk får sjokk når de skjønner at jeg virkelig ikke feirer jul, uten at jeg forstår det så mye. Det er faktisk ganske normalt, tror jeg da.

    4. Jeg tror jeg sitter på gjerdet når det gjelder jula, men det tror jeg er mest fordi nettopp det du sier her nå, det å være sosialt ensom sammen med familien. Hver jul er det det samme hjemme hos oss, stress, styr, mas, gjør ditt, gjør datt! Og jula ble totaltsmadret for meg for 6 år siden, av personlige årsaker som jeg helst vil unngå, og har aldri vært det samme… Ikke har det hjulpet med familien min heller som virker å ha totalt ignorert det som skjedde med meg. Samt at jeg blir alt for lett sjalu så når familien kommer sammen og ABSOLUTT ALT handler om min bror, dama og deres barn, da føler jeg meg litt utelatt…
      Så i år er jeg litt glad for at jeg rett og slett ikke kan feire sammen med den. Jeg har jo flytta og skal jobbe til og med lille juleaften så jeg kan ikke reise hjem. Så jeg og min samboer får en ny og frisk start på jula i år, noe som vi faktisk trenger. Ellers så hadde det ikke vært utenkelig at jeg hadde blitt noe lignende som deg.
      Klart, jeg kommer nok til å reise hjem på første juledag om det er mulig og være hjemme i romjula, få med meg familiemiddagen med tante og onkel på andre juledag, men det er liksom ikke fult så julerelatert som selve juleaften er, det er mer tradisjon siden det er tantes bursdag og greier. Det er selve juleaften og dagen før som er mitt problem.

    5. ENDELIG EN SOM HAR SKJØNT DETTE MED JESUS FØDSEL!!!!!!!!
      Julen 2007 bestemte jeg meg for å gjøre juleaften til en MEG-dag hvor jeg heller da gjør ting jeg heller selv vil. Ikke kjøpte jeg gaver til noen, og den dårlige samvittigheten jeg fikk etterpå kunne jeg bare skylle ned i do. Mas, mas, mas. Stress, og alle forventer å få, få, få…. Jeg tilbragte julen alene. Det var forferdelig deilig. Spiste Pepperbiff og chips.
      Etter det har jeg valgt å slappe av i julen… jeg er med de jeg ønsker være med, og jeg gir gaver til de jeg synes fortjener det. Lillesøsteren min har dette året ikke vært snill pike, så hun får ingen gave. Og selveste drittdagen blir tilbragt med bestevenn og pappa’n min, foran tv’en med Disney-klassikerne, pappa i sin RBK-onepiece (som han fikk av meg) og bestevenn og jeg i vanlig onepiece. Biff og bakt potet står på menyen i år. Og såååå mye godterier at vi begår tre synder kun ved å se på det, høhø. Gluttony and greed, how i love it!

    6. Jeg elsker jula 🙂 håper jeg ikke gjør deg lei deg når jeg sier det, men det har alltid vært favorittdelen min av året. Familien min er også superforskjellig, men det er noe av det jeg synes er så søtt. At folk som er helt forskjellige og som kanskje ikke henger så mye sammen, kommer sammen og koser seg likevel. + masse godteri og gaver! Og bare det å slappe av, se på dårlige julefilmer og spille tv-spill med familien :p

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg