ER HOMOFILE MINDRE VERDT EN HETEROFILE MENNESKER?

I går satt jeg meg ned for å se på en dokumentarfilm igjen, en norsk dokumentar film som heter  “Be – Skitne, syndige meg”. Filmen ble for første gang vist i 2000, så den er ikke helt ny, men den er likevel svært, svært aktuell også nå i 2011, etter min forstand.

I denne filmen har det blitt intervjuet en rekke mennesker som vi møter i løpet av den 50 minutt lange dvden. Filmen handler om den homofile og kristne gutten Bjørn Erik som ikke lenger lever for å si det slik, og alt tyder på at han begikk sitt eget liv pågrunn av at han kjempet en hard kamp med seg selv.

Det å være kristen og samtidlig homofil var tydeligvis et kjempestort problem for Bjørn Erik, og det kommer veldig tydelig frem. Før Bjørn Erik forsvant lot han sin dagbok stå åpen, på et sted hvor den lett kunne finnes, slik at de etterlatte kunne få lese hvordan han virkelig hadde det. I løpet av den 50 minutt lange filmen hører vi flere ganger utdrag fra hans personlige dagbok hvor han beskriver smerte, lengsel og frykt. Det kan også virke som han, som flere homofile i verden har ønsket at de egentlig var heterofil, at det var “normal”, rett og slett fordi blant annet kirken mener at homofili er unormalt, og at det er en synd å leve ut homofile følelser. Dette blir rett og slett sagt fra flere i denne filmen, blant annet en norsk prest som er veldig mye intervjuet i denne filmen.

Vi får flere ganger i løpet av filmen høre kristne si at de tar avstand fra homofili, at homofili er en synd, og det er også et utdrag fra “Tabloid” på Tv2 hvor flere av de kristne mener at homofile bør omvendes på en eller annen måte, altså at de burde gjøre noe med legningen sin, og bli heterofil og “normal”…

Jeg kjenner rett og slett at jeg blir kvalm av disse menneskene. Homofile er mennesker akkurat som alle andre, og jeg mener at homofili er ikke noe man velger å være, homofil er noe man ER, og blir født som. Og det er verken en synd å være homofili, eller å leve ut homofilt i mitt syn! Det som derimot burde blitt sett på som en synd er at blant annet flere kristne dømmer homofilie for å være mindre verdt, og at man ikke får jobbe som prest i Den Norske Kirke bare fordi man har en annen legning. Det er kort sagt diskriminering! Kirken diskriminerer, og ja, denne filmen er 11 år, men det er fortsatt mye fordommer mot homofile, spesielt fra reiligiøse, men dessverre også fra en del andre triste mennesker.

“Be – Skitne, syndige meg”, er på mange måter en veldig tryst og velmodig film. Selv om jeg aldri har møtt Bjørn Erik, så er det nesten som jeg føler litt av smerten han bar på frem til han tok sitt eget liv. Som sagt fordi han ikke klarte å være kristen, og samtidlig være homofil, noe han ikke fortalte mange andre enn bestevenninnen sin. Han dømte seg selv svært hardt fordi han var homofil, og han syntes tydeligvis at det var veldig vanskelig å kunne fortelle dette til spesielt kirken, noe han aldri gjorde.

Ønsker også å nevne at det er et intervju i filmen hvor hans søster tar med noen utdrag fra Bjørn Eriks dagbok, og ber en prest om å lese det. Etter at presten har lest dette (presten er norsk, ja…) så sier han at han ville vært voksen og si til Bjørn Erik at han hadde villet akseptere Bjørn Erik. Samtidlig sier han til søsteren at han likevel ikke ville akseptert legningen. Og jeg må få sitere hva søsteren til Bjørn Erik sier etterpå
“En “Jeg aksepterer deg, men samtidlig vil jeg ikke akseptere deg””-holdning ville Bjørn Erik sett på som veldig urettferdig, og det ville absolutt ikke vært nok”.

Hvorfor er kirken så forferdelig på å dømme folk? I dag kan homofilie og mørkhudete mennesker foreksempel gå i de fleste kirker i Norge, kanskje alle, det vet jeg ikke. Men det er uansett ikke lenge siden at ingen av delene hadde adgang i kirken blant annet i Norge, fordi de ikke var “normale” folk som oss heterofile, lyshudete.
Nå blir det litt rart at jeg sier “vi”, i og med at jeg selv er bifil, og stolt av det, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener.

Hva mener dere, er homofili en synd? Er det rett at mange kristne nærmest forakter andre mennesker kun for at de er faktisk født med den legningen de er født med? Jeg tror faktisk at HVIS det finnes en Gud, så skapte han homofilie, som heterofile, for å lage en mer fargerik verden. Og jeg tror faktisk at HVIS det finnes en Gud, så er det meningen at vi alle skal prøve å akseptere hverandre så godt vi kan uansett, og jeg tror ikke at Gud dømmer homofile verken mykere eller hardere enn andre mennesker, kun på grunn av at de er homofil og lever ut legningen sin! Jeg må nok en gang få understreke at jeg tror ikke på Gud, men hadde det gjort det så tror jeg virkelig han hadde vært klok nok til å dømme mennesker ut fra onde handlinger, og ikke utifra hvordan man faktisk er og hvordan man eventuelt ser ut!


(dette bildet er tatt fra: blogs.seattleweekly.com)

Når det er sagt tror jeg heller veldig mange kristne foreksempel er på god vei til helvete, hvis de fortsetter å dømme, spre fordommer og fordumme homofilie som de har gjort, og mange fortsatt gjør!

Avslutningsvis vil jeg svare på tittelen på dette innlegget.
Er homofile mindre verdt enn heterofile mennesker? Nei, absolutt ikke! Og heterofile er heller ikke mer “normale” eller “riktige” enn homofile, etter min mening! De som mener det motsatte har problemer med trangsynthet og blir nærmest det jeg kaller tilbakestående.

Ønsker alle sammen uavhengig av religion, hudfarge, legning og bakgrunn en riktig fin mandag! Dere er alle gull verdt, og håper dere tar godt vare på dere selv og deres nærmeste! 🙂
Vi blogges!

PS: Hvis noen ønsker å lese mer om denne filmen eller til og med se den selv, klikk her!

20 kommentarer
    1. Kristne følger bibelen -i bibelen står det at homofili er synd. Deres religion sier at det er synd, deres Gud sier at det er synd, djevelens verk osv. Et godt eksempel på hvorfor jeg mener religion er grunnen til alt vondt.

    2. Natalie: Riktig. Det ble også nevnt i filmen faktisk, at det står i bibelen at homofil praksis er en synd. Og det syns jeg er forkastelig trist. Ikke rart man blir trangsynt og ødelagt i hodet av religion.

      Takk for kommentaren!

    3. Kristendommens syn på homofili må være noe av det mest trangsynte, idiotiske, patetiske og tragiske jeg noen gang har hørt. Å være homofil er noe man er, ikke noe som kan forandres eller omvendes, og viktigst av alt, ingenting man skal behøve å skamme seg over. Disse kristne som mener det motsatte, mener da kanskje også at en heterofil massemorder (la oss si Breivik, sett at han er heterofil) har mer rett til å gå rundt på jorda enn en homofil som ikke gjør en flue fortred? Ethvert menneske kan da høre hvor absurd dette høres ut.
      Nå er det heldigvis ikke alle kristne som tenker slik, men de som gjør kan umulig ha prøvd å se ting fra flere vinkler og/eller tenkt over det i det hele tatt. Eventuelt blitt alvorlig hjernevasket og fått kortsluttet hjernen av en zombie.
      Jeg skjønner liksom ikke at det skal være et spørsmål en gang, det om homofile er mindre verdt enn heterofile. Svaret burde da være så lysende klart at man knapt tenker over det.

    4. Jeg har heldigvis ikke lest bibelen, men jeg har hørt mange snakke om at det egentlig ikke står noe om at Homofili er en synd.
      Jeg mener at legninger ikke spiller noen rolle, det er hvem du elsker. Jeg har vært forelsket både i jenter og gutter, men jeg vil ikke kalle meg “noe”. Vil liksom ikke settes i bås.
      Egentlig åpen for nesten alt, men har et stort problem med kristendommen. Selv er jeg medlem av Humanetisk Forbund, men kaller meg helst agnostiker. Det er selvfølgelig ikke sånn at jeg hater alle kristne, men det hadde vært litt “turnoff”. Jeg har også et stort problem med ekstreme Muslimer.
      Men haha, nå er jeg på villspor. Jeg er sikker på at denne vil provosere deg, den provoserer i hvertfall meg ;). http://www.youtube.com/watch?v=ticxD0GfewA

    5. Må si jeg er veldig enig i det meste du skriver her. Jeg er dritlei det at kristne skal være så gode, men allikevel dømmer homofile som de skulle være annenrangs.. Kvalmt

    6. Kristendommen fordømmer alt som er mulig å dømme.Homofile er mange ganger mye mer kristen enn det de såkalte kristne er,både i handling og tale.Å være kristen betyr ikke annet,for meg,enn å være pådyttet meninger og tro av andre som mest sansynlig har funnet på alt sammen i den hensikt å skape frykt og skaffe seg makt.Så gode medmennesker er det ikke alltid at de kristne er,heller.
      Jeg tror på Gud,men jeg tror ikke på en fordømmende og avstraffende Gud.
      Jeg kunne ikke vært mer enig med Bjørn Eidsvåg når han sier at “Jeg tror på Gud,men jeg tror ikke at Gud er en kristen”.Dessverre har det vist seg at det er mange som ikke forstår den uttalelsen der for det den er,og de som absolutt burde forstått den er helt “fastlåst” i sine egne meninger og tro,som stort sett består av “eder og galle” mot alt og alle som ikke er enige med dem.
      Glemte å skrive at jeg er helt enig med deg og at homofile er akkurat like mye verdt som hetrofile.
      Ha en fin dag.Hilsen synskepeggy.

    7. Homofili er ikke en synd å de gjør ikke meg en dråpe vondt , Mange av de eller alle er som regel søte snille mennesker og ganske gode hvis de samtidig har en feminin holdning 🙂
      Men jeg føler det ikke er prestene som er Problemet men BIBELEN.
      Jeg er selv ikke kristen men har lest både koranen og bibelen.
      I bibelen står det skrevet.
      1 Mos 1,27:
      Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.
      1 Mos 2,24:
      Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett.
      Gammeltestamentet sier noe som:
      3 Mos 18,22:
      Du skal ikke ligge med en mann (meta arsenos ou koimêthêsê) slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom
      3 Mos 20,13:
      Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang (meta arsenos koitên) med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.
      Det nye testamentet:
      1 Kor 6,9-11;
      Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette (malakoi) verken tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike.
      Så føler det er Bibelen som er hovedproblemet, Men selvsagt . Man trenger ikke å tro på Bibelen for å være Kristen.
      Jeg Boikottet Den norske Kirke og Meldte meg ut På grunn av mange tekster i Bibelen som er Hetsende eller ikke har sammenheng. Og kanskje flere burde gjøre det også.

    8. Jeg må si at jeg synest bibelen er selvmotsigende, selv om jeg er konfirmert kristen. Den sier jo at homofili er en synd.. Men allikevel skal man vere med den man elsker?

    9. Du skriver utrolig bra 🙂 Det bør virkelig være en selvfølge i dag, i 2011 at folk driter i om du er homofil, heterofil eller bifil. Religionen ødelegger dessverre igjen. Er det ikke sånn i Kristendommen at gud skapte alle som han ville ha dem, og han gjør ikke feil? Hvorfor skulle han lage noen mennesker som forelsket seg i folk av samme kjønn og så si at det er helt feil og de havner i helvete? Det finnes jo homofile dyr også, så det blir helt feil å si at det er unaturlig. Jeg vet ikke om det faktisk står i bibelen at det er feil, jeg tipper at de maktsyke prestene gjennom årene har bidratt til å trekke ned homser og lesber. De samme dobbeltmoralske prestene som voldtok barn, levde et luksuriøst liv mens andre sultet og bestemte at kvinner skulle brennes fordi de var HEKSER.

    10. Høres ut som en interresant film.. Kanskje jeg må se den 🙂
      Jeg er helt enig i alt du skriver i innlegget. Jeg forstår ikke hvorfor folk ser ned på andre bare fordi de har en annen legning. De er like mye verdt som dem!
      Og en liten note til “Kaninhjerte”: Det står faktisk i Bibelen at to av samme kjønn ikke skal vere sammen. Jeg mener jeg fant det et sted da jeg bladde gjennom den når vi hadde om kristendomen i 9.klasse. Det står noe sånt som at vist to av same kjønn har seksuell kontakt skal begge dø, for det hviler blodskam på dem .. noe sånt. Husker ikke helt .. Finner det sikkert på nett også.
      Nå er jo ikke jeg kristen selv da. Jeg er humanetiker, og stolt av at jeg ikke fulgte strømmen i klassen min ^^

    11. Sarah Elenem – Bibel teksten står i innlegget mitt ovenfor.
      Vilde – Jo ifølge Kristendommen så laget gud menneske i sitt bilde. Men idet de spiste av den forbudte frukt fikk mennesker “egen” vilje.
      Etter Synde floden ga gud regnbuen til menneske som et løfte om å ikke blande seg igjen.
      Selv vil jeg ikke kritisere de Bibel troende , For det er nå sånn at hvis jeg var i en religion basert på en bok ,
      Så hadde jeg ikke likt å hatt medlemmer som ikke fulgte teksten da dette er grunnlaget religionen består av
      ,Og siden bibelen sier at man og man Kvinne og Kvinne ikke kan være sammen så burde heller ikke Homofile / Lesbiske eller tilhengere av deres frihet være medlem i en bibel kristen organisasjon.
      Det går an å tro på en guddomelighet uten å tro på bibelen.
      og hvis man velger bibel kristendommen så er det jo dobbeltmoralt hvis man mener noe er feil i boken , siden man da også burde tro at gud er ufeilbar.
      Nei få folk til å danne en ny bok , En bok som forkynner en annen Gud som vil alle like godt.
      Jeg støtter de Homofile/Lesbiske ,
      Men alle burde velge en religion for seg selv , en som tilhører den person du er !
      Å forandre hva andre tror på fordi mange av oss mener det er feil, ja da har jo egentlig ikke religion noe å si.
      Hvis man bare kan forandre alt som står skrevet, så er det jo ikke lenger en religion men en meningsmåling.
      Jeg selv er Buddhist, Men medlem i fri buddhismen fordi jeg vet med meg selv at jeg ville ikke klart å fulgt hoved religionen.
      Og selv om jeg ikke klarer det så har jeg ingen rett til å forandre den.

    12. Bibelen er en stor kødd. Samme med “Gud”. Homofile er foresten de morsomste guttene jeg veit av. Onkelen min er homofil, og jeg har mange guttevenner som er homofile. Løw’em 🙂

    13. Kjærlighet mellom to voksne mennesker er vakkert uansett om de er av samme eller motsatte kjønn.
      En venn fra vgs åpnet seg for meg og fortalte meg at han var homofil.. og spurte meg rett etterpå.. “vil du fortsatt være vennen min selv om jeg er homofil??”…”Du…” svarte jeg da…”jeg har hatt en liiiiiten anelse om at du var homofil en god stund nå..jeg var vennen din da…så klart jeg fortsatt vil være vennen din…”
      Er det som er i ens øyne, hode og hjerte som teller… ikke hva som er mellom beina..

    14. Homofili e et tabu i Kristendommen, uansett kossen du vrir og vennde på det så vil det alltids væra uenighet om det. Men eg som kristen har ingenting mot homofile lesbiske ellår for ein aen religion. Eg syns det e viktigt at folk kan lera å elska kvarandre for kossen dei e istedenfor at alle ska gå rondt å spre hat. Nå e ikkje eg sånn ein teologisk expert men ein vanlig norsk krirsten ongdomm som e for nestekjærlighet å ta vare på andre 🙂
      eg følte eg bare måte få løfta litt på taket her ittesom eg følte det blei litt mye heksejakt på oss kristne 🙂
      Joh 8. 7:11
      ” 7 Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.» 8 Så bøyde han seg ned igjen og skrev på jorden. 9 Da de hørte dette, gikk de bort, én etter én, de eldste først. Til slutt var Jesus alene igjen, og kvinnen sto foran ham. 10 Da rettet han seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg?» 11 Hun svarte: «Nei, Herre, ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!»
      Det e ulike måtar å tolka bibelen på, men eg like å bruka detta bibelverset som et eksempel på at skjøl om du kanskje har synda ein ellår 2 gångår ellår slite med ein synd du ikkje komme utav så må du huska på at det bare ikkje e du som slite med detta her 🙂
      Det står og ein plass i bibelen at all synd e lik ellår no, men som sagt så e ikkje eg noe teologisk ekspert, men ein glad norsk ongdomm så e glad i å snakka om min tro og det å ta vare på andre menneskår for det e det eg tror Jesus ville gjort idag, å ta vare på skjøl dei som slite 🙂
      God Bless <33 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg