Et hjem for oss, et hjem for deg.

“Velkommen til Hotel Cæsar”.
Herre Gud, det er snart 13 år siden den første episoden av Norges største såpeopera startet på Tv2, den 24. oktober 1998.


(Dette bildet tok jeg selv da jeg var i Oslo for en god del år siden, på ferie med en av tantene mine, Ibsenkvartalet står det egentlig på bygget 🙂 )

Jeg har så og si fulgt med siden episode 1, og i dag er vi passert 2000 episoder for en god stund siden.
Hadde for noen år siden en egen fanside på internett om Hotel Cæsar.
På den siden hadde jeg persongalleri, jeg hadde en liste over alle som hadde dødd i serien, hadde skrevet handlingsresyme for alle årene, også videre, også videre.

I dag er det eneste forholdet jeg har til serien som regel klokken 19.30-20.00. Før så så jeg flere episoder flere ganger på rad. Spilte inn episoder på videokassetter, fikk autografer i posten da jeg sendte mail til Tv2, deltok i konkurranser hvor jeg har vunnet noe innimellom.

Har også RINGT til noen av skuespillerne, og fått intervjuet de, blant annet Anders Hatlo som spilte Harald Hildring, og hun som spilte Linn Fylke, som jeg ikke husker hva hun heter.

Hotel Cæsar er etter min mening det VIKTIGSTE Norske tv-programmet som er laget i historien.
I tillegg til at det er underholdende, så tar det også opp veldig mange viktige temaer i samfunnet. Alkoholisme, narkotika, vold, voldtekt, skillsmisse, selvtillittproblemer blant både unge og eldre, alderdom, kreft, sykdommer, vennskap, forelskelse på godt og vondt, drømmer, missforståelser, fordommer, og listen fortsetter i det uendelige.

I løpet av snart 13 år har Hotel Cæsar verdt innom utrolig mange dagligdagse og vanlige temaer, veldig flink til å sette samfunnet og det Norge vi faktisk lever i, på spissen. For meg er Hotel Cæsar viktigere enn Nyhetene, Været og Sporten, og alt annet på tv. Været kan jeg ikke stole nok på, og nyhetene er som regel bare tragisk likevel, mest fordi det er virkelighet og da blir alt mye verre.

Ved å se Hotel Cæsar føler jeg at jeg likevel klarer å følge noen lunde med, hvis jeg absolutt gidder å gjøre det. Jeg trenger ikke å vite at en eller annen fyr eller gruppe mennesker har drept mange uskyldige mennesker, jeg vil veldig gjerne ikke tenke på slikt, derfor foretrekker jeg Hotel Cæsar, som er fiction, men samtidlig veldig realistisk og aktuelt!

Min favorittkarakter perr dags dato er ingen tvil Pelle Krogstad, sjefspikkpoloen på hotellet. Mye søtere, rundere og morsommere fyr skal man lete lenge etter. Før likte jeg Svein best, men nå har jo han slutta fordi at skuespilleren Tom Eddie Brudvik lider av skjellettsykdom.

Tom A. Haug sin karakter Rolv Espevoll, for ikke å snakke om Håvard Bakkes Scott Wallace, har også vært karakterer jeg har satt svært høyt, og fremdeles gjør, selv om de rollefigureren nå har begått selvmord.

Klarer ikke helt å velge favoritthøydepunkter, er så forbanna mye. Men likte godt da Hotel Cæsar var veldig flink til å vise hvor mye alkohol og drikking generelt kan ødelegge familier, mennesker og samfunnet generelt. Sikter spesielt til da Juni Anker-Hansen var på fylla, før hun klarte å avruse seg for godt.

En annen historie jeg likte var også brødrehistorien mellom løvenene Scott og Rolv, som sammen skulle knuse Anker-Hansen-familien, men endte opp med å miste alt til slutt, fordi de ikke samarbeidet bra nok, blant annet fordi Rolv var for opptatt av festing, narkotika, morro og å være useriøs, mens broren Scott gjorde det han kunne for å ikke miste Hotel Cæsar, etter han fikk kastet gamlemor Astrid og familien på hode og rævva ut!

Har ofte fått hørt at Hotel Cæsar er blant de tingene som gjør meg sær, og det får så være, men jeg liker tv-serien, veldig godt. Og som alt annet; de som ikke aksepterer at jeg liker ditt og datt, og gjør det og det, kan bare legge seg og brenne i helvete eller kjøle seg litt ned i fryseboksen. Kunne ikke verdt mer likegyldig, hehe!

Fant forresten en Hotel Cæsar 2011-video! 🙂

Hva mener dere om Hotel Cæsar, skandinavias lengstlevende dramaserie? Synes dere Hotel Cæsar er flink på viktige og aktuelle temaer og eventuelle tabuer? Sett mange episoder?

Ønsker alle sammen en riktig fin og god kveld videre! 🙂
Vi blogges!

9 kommentarer
    1. He he, det er en serie jeg ikke har fulgt med på. Liker best disse krimseriene jeg….csi, cold case, the closer slike ting…..tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg ikke har sett en hel episode av hotell caesar…..men……jeg så på syv søstre en gang i tiden…helt til det ble bare fjas der også 😀

    2. Har ikke fulgt Hotel Cæsar i det siste. Men jeg mener serien er bedre enn sitt rykte. Og bedre enn alle utenlandske jeg har sett. Grunnen til at jeg ikke har sett den i det siste, er at begynner jeg å følge med, er jeg bundet til å følge med videre, ellers har det ingen hensikt. Derfor holder jeg meg helst unna slike serier somn har fortfølgende handling og ikke frittstående episoer. Selv om det aldri er så farlig om du mister en episode på HC. Du kommer fort inn i handlinga igjen. Men det er bare så ergerlig!!!

    3. Tom A. Haug bor i Harstad nå 🙂 jeg lærte han noen moves på dansegulvet for noen år siden 😛

    4. Før du kommenterer skal du vite at all type reklame for din eller annen sin blogg blir IKKE godkjent. Jeg vet bloggen min er fin, og at innleggene mine er kule, men jeg faller ikke for smisk, ikke i hvilken som helst sin søledam. Enten du er rosa, sort eller grønn! HEI DU ..VÆR FORSIKTIG MRD HVA DU SKRIVER ANG FOLKS SYKDOMMER NÅR DU IKKE VET NOEN TING , MVH SVEIN KROGSTAD

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg