…(- HALLOWEEN -)…

Jepp, det er riktignok en liten stund fremdeles, men samtidlig er det ikke så lenge igjen til Halloween (også kalt allehelgenaften) i slutten av oktober-måneden. Skal ærlig innrømme at jeg gleder meg masse, for den dagen skal jeg virkelig kose meg masse.


(Dette bildet er tatt fra facebook-aplikasjonen “Gothic Candy”!)

Ikke skal jeg ut på noe knask eller knep-opplegg, men skal virkelig kose meg her hjemme i min lille, skumle hybel som jeg fortiden jobber med å fylle med mange rocka, skumle, mørke ting fra blant annet dragenshule.no.
Den kvelden skal jeg kose meg med en skrekkfilm eller flere, og masse, deilig godterier og brus.

Kan godt hende at jeg ser en Saw-film, eller rett og slett “Halloween II” (den nye versionen).
Ja, så kommer jeg selvfølgelig også til å sminke og kle meg ekstra skummel den dagen, både når jeg er ute og inne. Har nettopp fått tak i helt hvit ansiktssminke 🙂 Liker generelt det skumle, mørke og mystiske.

At ikke så mange andre, spesielt i Oppdal, ikke har mye til felles med akkurat de tingene, og min klesstil, det er jeg veldig inneforstått med, men bryr meg ikke det døyt.
På Halloween-dagen skal jeg virkelig sminke meg som en likblek vampyr, skylle tenna mine med brus, og stappe kroppen min full av skumle stoffer; snop…


Men, er det noen her som vet hvorfor enkelte feirer Halloween? 🙂
Her er et utdrag fra Wikipedia:
“Den amerikanske feiringa av halloween stammer fra den katolske allehelgensdagen som igjen har trekk fra flere hedenske høstfester, blant annet den romerske festivalen for Pomona og kelternes fest for dødsguden Samhain. I protestantiske land sluttet allehelgensdag etter hvert å være helligdag (i Norge skjedde dette i 1770. I USA fikk feiringen sitt moderne uttrykk på slutten av 1800-tallet). Noen tradisjoner som hadde overlevd lenge i Irland, kom til USA med irske immigranter.

Den moderne feiringen av halloween varierer fra land til land, mellom ulike religiøse grupper og i forskjellige miljøer. Amerikanske barn markerer kvelden ved å kle seg ut og gå fra hus til hus og be om godteri. Dette heter “Trick or Treat” da man spør ved husene om man ønsker å gi godteri eller om barna skal utføre rampestreker. En variasjon av halloween er Punkie Night, som feires den siste torsdagen i oktober i landsbyen Hinton St. George i provinsen Somerset i England.

For satanister og hekser har Halloween vært feiring av døden og starten på heksenes år. Den markerer starten på død og ødeleggelse som assosieres med vinteren. På denne tiden er kraften fra underverdenen sluppet fri, og ånder skal være løslatt for å fare rundt på jorden. Denne tiden skal være den gunstigste for å kontakte ånder”


Så da vet dere det!
Halloween er altså et fenomen Norge har “rappet” fra Amerika, men det gjør ikke Halloween noe mindre spennende etter min smak, jeg personlig kan godt boikotte hele julen jeg, bare jeg får feiret Halloween. Jula driter jeg i, for å si det pent.

Hva synes dere om Halloween? Hva skal dere da? 🙂 Hva er deres favoritt skrekkfilm? Og, hva er det skumleste dere vet av? (utenom meg, haha)

Men dette er cirka 2 måneder til.
Vil ønske alle sammen en skrekkelig god tirsdag og uke videre.
Ønsker alle sammen alt godt, og håper alle har det bra 🙂

VI BLOGGES!

7 kommentarer
    1. Jeg har lest litt på bloggen din, du virker deprimert, og det tror jeg er mye fordi du tenker at du er deprimert og alt er fært og vondt.. Tror ikke du kommer noen vei om du ikke endrer den tankegangen.

    2. Jeg synes halloween er helt greit, har alltid vært litt redd av meg for nettopp sånne mørke ting, men det er vel det halloween handler om; å bli skremt 😛 jeg vet ikke hva jeg skal, fortsatt en stund til, men jeg tør i hvert fall ikke se en skrekkfilm alene. Er 17, men lever meg waaay to much inn i filmen:) hvis jeg må velge en favoritt, blir det den gamle klassikeren Poltergeist… Boring, jeg vet, men den er akkurat passe skummel til meg! Det skumleste jeg vet er når dører åpner seg i huset til bestemoren min uten at jeg er nær de.

    3. Liker halloween =D Selv kler jeg meg i svart og har mye av samme stil som deg. Sånn at du veit det. Der jeg er ifra er det faktisk mange som har den alternative stilen, også Oslo. Der er det fult. Bare gå forbi outland på Oslo S er det fult av dem. Dem har mer den “emo” stilen, men er forsatt alternativ stil =)

    4. vampyrisis: Skulle sterkt ønske at det var litt flere i Oppdal også, enn bare meg. Føler meg veldig sett stygt på, hver dag. Oppdal er generelt veldig lita bygd, trangsynt og fult av bedrevitere, gamle kjærringer, fordomsfulle ungdommer og barn og voksne… Hat og dritt.

    5. Halloween må være den beste dagen i hele året:)skulle jeg ønske jeg bodde i amerika for og si det slik:P
      elsker sangen!!glad i deg andreas og ønsker deg en fin dag videre:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg