DØDEN OG ETTERPÅ


Satt å tenkte på det med døden, livet etter døden, “døden – tur-retur”.
Så en dokumentar på “Schrödiners katt” på nett-tv i dag om folk som har hatt nær døden opplevelser. Sett igjen hele livet som på en filmrull, møtt igjen avdøde bekjente, og kommet i en verden som er flottere enn de noen gang har sett før.

Folk som har gått ut av kroppen sin, vært helt død, både hjertet og hjernen har stoppet totalt, forså å opplevd å gått inn i kroppen sin igjen, fordi man valgte å returnere til de man er glade i på jorden, og heller vente noen år til med å komme til det vakre stedet de har fått sett i noen sekunder.

Hva tenker dere om dette? Kjenner dere noen som har hatt en såkalt nær-døden-opplevelse, har noen av dere hatt det? Hvordan føltes det i såfall, hva skjedde?

Mens jeg satt og tenkte på alle disse spørsmålene jeg fikk under å se dokumentaren i kveld som kom jeg på en MacGyver-episode, hvor han dør, kommer til en annen verden og senere returnerer tilbake.

Har funnet hele episoden på youtube, og her kan dere se den.

MacGyver – Passages (Del 1)

MacGyver – Passages (Del 2)

MacGyver – Passages (Del 3)

MacGyver – Passages (Del 4)

Selv har jeg lenge tenkt at når man dør, så er alt over. Man føler ikke lenger noe, man ser ikke noe, man hører ikke noe. Alt er stille. Men i den siste tiden har jeg helt alvorlig av flere årsaker begynt å tro andre ting.
Jeg tror fremdeles ikke på noe Gud, himmel eller helvete, men tror likevel at når man dør så er det en helt ny verden, at det alltid vil være noe.

Og at det ikke gjør noe om du er lat, røyker, drikker, hører på mørk musikk, onanerer og slikt. Så lenge du er snill med andre og ikke dømmer, er voldelig og sånn, så kommer du likevel til en god verden med masse kjærlighet uansett for sterk faen du har gitt mens du har levd, så lenge du ikke har såret eller skadet andre med sterk vilje.

Jeg er ikke redd for døden, for jeg tror nå at det alltid vil være noe.
Men det jeg ikke liker, er tanken på å reise fra denne verdenen for tidlig, for det er ikke sikkert alle vennene jeg har vil finne meg igjen med en gang, og at noen av mine nærmeste venner vil jeg ikke finne igjen i hele tatt, fordi den verdenen er så utrolig stor, og har samlet opp så mange døde mennesker i uendleig lang tid.

Det kan jo enda at vi får noen evner til å reise og finne igjen alle de vil vil møte igjen også, men man vet jo ikke. Ingen ting vet man sikkert, men dette er tanker jeg har gjort meg. Og som jeg vil dele med dere, i håp om å få deres synspunkter og meninger i retur!

Selv om jeg tror at det er noe etterpå, så vil jeg leve så uendelig lenge jeg kan her, i hvertfall slik som forholdene er nå; gode. Jeg trives her på jorden, jeg liker å leve, og det er her jeg har de fleste vennene jeg elsker så høyt!

Vil at alle mine venner skal vite at uansett hva som skjer så er jeg utrolig glad i dere, og om jeg ikke skulle leve i morgen så er det ingen er i verden jeg bærer nag til, og har tilgitt alt og alle!

Sender en stor vennlig klem til alle som leser dette, i håp om at alle vil få en fredelig, idylisk og god kveld.

Til slutt vil jeg legge ved noen låter som jeg liker, og som også har fått meg til å tenke litt på det med døden og livet i det siste:

Dope – My funeral:

Sissel Kyrkjebø – Deilig er jorden

Ronan Keating – If tomorrow never comes

Marilyn Manson – They said hell`s not hot

Ønsker igjen alle en sterkt idyllisk og god kveld. Ta godt vare på det og de dere har, dere vet ALDRI hvor lenge ting varer! Det vet jeg!

VI BLOGGES!

13 kommentarer
    1. Siden du er inne på død og tiden etterpå vil jeg ta meg friheten til å ytre min mening, i den sammenheng av engasjement! Det er et ordtak som sier *jeg kom, så gikk jeg* Det er fantastisk ordtak, som tilsier mye av dette med fødsel til død. Mange får et veldig kort liv, noen får ikke kommet til verden enda, andre dør som gamle. Om vi snakker med de gamle om døden er de klare i hode sitt, fordi de vet aldri hva som skjer i det neste sekund. De vil gi oss mange synspunkter og tanker på akkurat dette. I mange timer satt jeg med min avdøde bestefar og snakket om dette. Han sa noe klokt en gang *vi skal alle til samme plass, vi skal graves ned og vi skal takke for livet når klokken er slagen* Jeg tror derfor ikke at det finnes noe liv etter døden. Vi har ikke gått for å komme tilbake igjen, livet er enestående og det er ikke en gjentagelse av det. Godt er det!
      Om vi skal se på det fra mennesker som tenker dette skjønner jeg at mange tror dette. TV programmer lager fantasien til menneske så stort og så feil. Det er ikke gjenferd på jorden, det finnes kun detaljer av gjentagelse av sjel. Den sjelen er det vi som bærer, vi bærer en sjel som tilhørte noen vi elsket, men som ble borte. Jeg lever hver dag, hvert sekund som mitt siste. Mitt åndedrag kommer aldri igjen når klokken er slagen. Slik er det jeg ser på dette.
      Godt skrevet av deg!

    2. Jeg tror på Jesus, på Gud, på Himmel og på Helvete. Jeg tror definitivt på tilgivelse og nåde (nåden ser du jo bare masse av på jorda!), men tror ikke hvem som helst kommer til Himmelen. Nåden er en gave man kan velge å ta imot. Alle har fått gaven, så ingen kan skylde på Gud fordi de ikke tar den imot og oppdager at de ikke havner der de hadde håpa på.. Det er min tro.
      Jeg elsker mine venner over alt på jord, så jeg ber og håper på at alle blir frelst. Vil så gjerne se de igjen i Himmelen når vi er døde. Det er jo det jeg tror på, og det er en sorg å tenke på at de av vennene mine som ikke er frelst ikke skal få oppleve Paradis med meg.

    3. Det programmet så jeg også! Men når det gikk på tv! Det var utrolig interessant! 🙂 Jeg syns også det er et interessant tema. Men helt ærlig, er jeg ikke helt sikker på hva jeg tror på. Jeg har ikke hatt en nær-døden-opplevelse, men det høres skummelt ut!

    4. Syns innlegget ditt var bra skrevet, og at du hadde tatt opp et veldig interessant tema 🙂
      Ønsker deg fortsatt en fin kveld 🙂
      PS: Kul blogg du har forresten 🙂

    5. Bibelen har et klart budskap til alle mennesker. Når du dør går du til én av to plasser ; Himmel eller Helvete. Hvor vi skal bestemmer vi mens vi er her. Kort sagt ; Vi står alle skyldig for Gud og fortjener døden pga synden som kom inn i verden ved fallet i Eden.
      For at ikke hele menneskeheten skal gå fortapt sendte Han Jesus som sonet alle våre synder uansett hva det måtte være. Den som sier “ja” til Guds frelsesplan og tar i mot Jesus går til Paradis når han dør. De som forkaster Guds frelsesplan velger automatisk selv å følge djevelen,og slutten blir at han havner i Helvete og lider evig pine. Ingen har noe å tape på å ta i mot Jesus. Tvert i mot. Du redder livet ditt for evigheten,og det samme kan dine venner når du gir dem evangeliet å tar i mot det. Dette er tidenes største tilbud til hele menneskeheten og hundrevis av millioner mennesker har takket ja til dette. Og du kan bli blant dem om du tar i mot Ham.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg