FALSKE VENNER – KVITT DEG MED DEM!

Du skal være god vist du klarer å gå gjennom et helt liv uten å ha vært borti minst et falskt menneske, jeg selv har vært borti noen, som jeg mener ikke fortjener å være inn i livet mitt mer.

Når jeg tenker falske venner, så tenker jeg først og fremst på folk som nesten alltid vrir om litt eller veldig mye på sannheten, som sjeldent sier det de egentlig mener, og det som egentlig er sant.

Falske venner kan godt finne på å si at du kan snakke med han/henne om hva som helst, at han/eller hun alltid vil være der for deg og støtte deg samme hva, og at han/hun aldri vil si noe videre av det du forteller om du ikke vil det selv, men så går vedkommende videre med det til noen likevel, og finner du ut at det har skjedd, skal du i hvertfall ikke forlange at vedkommende tørr å innrømme det selv.

En annen ting med falske venner er at du kan merke at de ofte ikke har tid til deg, mens i virkeligheten kanskje har de all verdens tid, bare ikke lyst fordi du er ikke “bra nok” for dem.

Selv har jeg i tillegg opplevd at noen “venner” har kommet med noen ord og setninger over f.eks facebook, også har vedkommende nektet for at det var han/hun som skrev det selv. Har selv opplevd at en venn har kommet med stygge ord mot meg, forså å skylde på noen andre, i tillegg til at vedkommende også har sagt at det ordet (som i det tilfelle var “fittunge), ikke er noe stygt ord i hele tatt. Da er det lov å spørre seg hva slags oppdragelse folk har.

Et typisk eksempel til er “venner” som bare kontakter deg som regel når de selv har behov for å snakke ut om noe, eller vist de trenger noen til å gjøre en tjeneste for seg, men nesten aldri tar kontakt bare for å spørre om hvordan du har det foreksempel.

Har selv brukt litt tid på å tenke på noen type mennesker som har gjort en eller flere av disse tingene jeg har skrevet om fra egne erfaringer. Er slike mennesker verdt å ha i livet sitt? Hjelper det om vedkommende er veldig ung og kanskje ikke vet bedre enda? Hvor mange sjanser skal jeg gi folk?
Har fått noen råd fra virkelige EKTE, gode venner i det siste, og jeg har nå bestemt meg for at slike mennesker ikke er verdt å ha i livet. Uansett alder og kjønn.

Her er en kort liste over ting/kjennetegn jeg har opplevd selv med ikke fult så gode venner.
1. De kontakter deg som regel bare vist de selv har noe de vil snakke ut om, eller trenger en tjeneste.
2. Du kan oppleve å fått stygge, frekke kommentarerer eller beskyldninger fra over facebook, forså at de nekter for at det er de selv som har skrevet det.
3. De overdriver ofte ting, eller vrir som regel på sannheten.
4. De har som regel aldri tid til deg.
5. En dårlig venn kan også få deg til å føle dårlig samvittighet for veldig mange rare ting. F.eks om du prøver å ta opp noe denne “vennen” har gjort, så kan vedkommende fort finne på å si eller gjøre ting som føler at du har overreagert for noe. Eller at vedkommende veldig ofte kan gi deg dårlig samvittighet flere ganger vist du har passert han/henne på gaten og ikke sett vedkommende, eller vist du har drøftet noe om denne vennen med en annen så er det baksnakking fra vedkommende sin side, men vist det er du som denne vedkommende drøfter så er det bare drøfting… 
Falske venner kan generelt være veldig flinke til å fortelle hva du har gjort feil, mens vist du selv tar opp noe de har gjort så går de veldig til selvforsvar og kan beskylde deg lett for å være både sur og for å tåle lite.
6. En falsk venn kan godt finne på å kalle deg for sin bestevenn bare etter noen få timer, opplever du det er det lov å spørre seg om hva vedkommende legger i en “bestevenn”, etter så kort stund.

Har selv funnet noen andre bloggere som har blogget om falske venner og vil dele noen linker med dere.
Cdidriksen om falske venner!
Astekristine om falske venner!
Marlene89 om falske venner!

Dette vet jeg ikke sikkert, men jeg har selv opplevd at de mest falske vennene jeg har hatt er spessielt jenter med litt svekket selvbilde og troen på seg selv, selv om de ikke innrømmer det selv, så synes det gjerne godt på sminke, hveremåte og livsstil. Hva tenker dere om dette?

Hva mener jeg er en ekte venn?
1. En ekte venn kan du snakke med om alt uten at det går videre.
2. En ekte venn kan er en du ikke nødvendigvis snakker med eller ser hver dag, uten at du blir beskyldt for noe, og får dårlig samvittighet.
3. En ekte venn tar seg tid til deg.
4. En ekte venn kaller deg ikke for stygge ting, og aksepterer deg og liker deg for den du er,-uansett!
5. En ekte venn sier ting som det er til deg, uten å lyve, eller pynte på ting.
6. En ekte venn kontakter deg flere ganger enn bare utenom når han eller henne selv trenger å snakke ut, eller en tjeneste.
7. En ekte venn er en som forstår, og ikke dømmer deg om du har gjort eller sagt en feil.

VI BLOGGES!


REKLAME: TA EN TITT INNOM monicey.blogg.no – I am who I am no matter what!

14 kommentarer
    1. Dæven. Jeg kjenner meg så mye igjen i det du skriver her at det var helt… uvirkelig.
      Jeg har selv nylig funnet ut at min såkalte bestevenninne fortalte masse om meg til andre og sånt, bare med en liten vridning på det jeg hadde sagt, så det slo negativt tilbake på meg selv.
      Jeg er enig med begge listene dine, jeg 😉
      Falske venner er noe dritt, de bruker deg for sin egen vinnings skyld eller for å føle at de betyr mer elns.
      Jeg har oppdaget at de fleste vennene jeg har (vennene mine kan jeg telle på to hender nå, men likevell…) er guttevenner. De jentevennene jeg hadde var akkurat slik som du beskriver dem over her. Jeg har funnet tre unntak, men ellers… ja.
      Synes du skriver utrolig bra! 😉

    2. Jeg er veldig snill og tålmodig- det tok meg 10 år å “dumpe” bestevenninnen min!! Men nok er nok, vi kommer nok ikke til å bli bestevenninner igjen!

    3. For en fin blogg! kan ikke få sagt hvor enig jeg er med deg i dette.
      Bor på ungdomshjem og her er det masse falske folk. De vrir om om på sannheter, lyver deg rett opp i trynet og skaper tull og krangling. De liker også at andre har noe bråk og styr, da kan de selv gå bak ryggen til andre og gjøre ting jævlig for den andre.. sånn har det vært her i alle 3 årene jeg har bodd her. Kommet inn nye ungdommer med mange bak runer.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg