FORVERRER MEDIA SAMFUNNET?

Gud bedre dette er en debatt som har vart i mange år, lenge før noen av oss ble født.
I så utrolig mange situasjoner har artister, kjendiser, dataspill, tv-serier, filmer også videre, gjerne fått skylden for både å oppfordre til mobbing, skylden for vold, selvplaging, selvmord, store tragedier… Ja, dere skjønner.

Veldig overaskende, kan jeg nå starte å ta opp, noe jeg slettes ikke har snakket om i det siste… MOBBING!

Skaper media mobbing?
Dette er et spørsmål som har vært stilt lenge, er komikere som foreksempel Harald Eia, Morten Ramm, Otto Jespersen, Dag Sørås og Anne Cath med på å skape flere mobbefenomen i Norge?


(er Harald Eia med på å skape mer mobbing?)

Ja, jeg tror nok det. Selv om det ikke er meningen.
Jeg tror neppe at noen av disse komikerne mener noe stygt mot de gruppene, kjendisene eller foreksempel hendelsene de har laget humor rundt. MEEEEN, problemet er at jeg tror veldig mange fort har tolket det slik, og at det har gjort at noen med en av de som forbilde kan ha fått lettere for å mobbe, fordi de selv TROR at en av forbildene sine på tv/film/lignende er for mobbing… Tror spessielt yngre mennesker har lett for å tro at folk som Harald Eia er for mobbing, og at det da dermed er greit å mobbe, siden vedkommende tror at Harald Eia mener noe vondt “mot de han mobber”.


(er Dag Sørås med på å skape mer hat, fordommer og mobbesituasjoner?)

Så jeg tror dessverre at diversje komikere, filmer, tv-serier, og andre type kjendiser har “bidratt” med å skape mer mobbing i Norge, enda det ikke overhode har vært meningen.

Otto Jespersen foreksempel er en komiker som mange fort kan tro er både jødehater, kvinnediskriminerende og det som verre er, nettopp fordi mange ikke er i stand til å lese det han egentlig sier, se bak ironien!

Har film/tv/musikk forvoldet samfunnet enda mer?
Det er ingen hemmelighet at tv-spill, film, tv, musikk-videoer og media generelt blir stadig hardere og hardere.
I dag ser gjerne folk ned til 8 års alderen anputering, massemord, grove voldtektsscener, torturering og drap daglig. Veldig mange, veldig unge har runnet spill som “GTA IV” sikkert minst to ganger før de i hele tatt har fylt 18, samt å sett hele Saw-serien minst 2 ganger.

Kort sagt, media har blitt voldeligere enn det var før. Men har også vold i virkeligheten forverret seg?
Dette vet jeg ikke sikkert, men jeg tror dessverre det. Folk er nok styggere med hverandre nå enn for foreksempel 10 år siden.


(er “Grand Theft Auto”-serien med på å forverre samfunnet?)

Folk har alltid gitt andre bank, torturert, voldtatt, lemlestet og verre er, men jeg tror dessverre at voldsbruken blant enkelte har forverret seg. Jeg vet av egne erfaringer at jeg kan bli lett påvirket.
Jeg har aldri gitt noen bank eller noe sånt, men jeg vet at jeg kan bli noe påvirket. Og folk er forskjellige, så ja, jeg tror nok at foreksempel voldeligere filmer og dataspill er med på å skape voldeligere mennesker.

De fleste klarer heldigvis å skille fantasi og virkelighet. Men igjen; folk er forskjellige.
Jeg skal på ingen måte påtrekke at media har all skyld for at vold f.eks i lille Norge har blitt grovere, men jeg tror dessverre at det har hjulpet litt på for noen tomskaller som ikke har noe særlig inne i skrotten.

Skaper dyster musikk suicidale folk?

(skaper band som Tokio Hotel selvskading, deprisjon og selvmord?)

Før jeg gir meg har jeg tenkt å ta opp en ting til, er band og artister som Tokio Hotel og Marilyn Manson med på å skape deprisjon, selvskading og selvmordstanker?
Vanskelig å si… Tokio Hotel har jeg ikke hørt noe særlig på, men kan ikke utale meg stort der, men jeg har aldri følt at Marilyn Mansons musikk har gjort meg deprimert eller noe.

Det jeg vet Marilyn Manson har gjort for meg er å gjøre meg mer sikker på den jeg er, bli flinkere til å heve hodet ovenfor idioter som har prøvd å rakke ned på meg og den jeg er, også videre.
Men samtidlig så er nok ikke Marilyn Manson, Tokio Hotel nødvendigvis bare med på å skape glade mennesker heller, selv om jeg heller ikke tror det skaper mer triste folk, for det tror jeg absolutt IKKE.


(Joachim “Jokke” Nielsen)

Har lenge slitt med sterk ugyldig forelskelse til en venninne av meg, helt siden i fjor, og i fjorsommer hørte jeg mye på “Jokke og valentinerne”, som har en del triste sanger om alkohol, dop, venner som har forlatt en, fordommer og kjærlighetssort. Jeg kan med hånda på hjertet si at å høre de sangene så ofte, ikke akkurat gjorde at jeg kom lettere gjennom det, mest fordi jeg syns Jokkes musikk er litt vel syns-synd-på-meg-selv og er-ikke-noe-jeg-kan-gjøre-mer-aktig! Mens Marilyn sin musikk syns jeg da, er mer på å oppfordre til å faktisk heve seg over ting.
Noen som skjønner hva jeg mener?

Så jeg må nok si; ja, media påvirker tankegangene våre, vanene våre og ting generelt.
Hører du på trist musikk mye, blir man i hvertfall ikke lettere glad. Og spessielt ikke vist artisten eller hva det skal være nesten kan gi inntrykk for å synes synd på seg selv og sier at det er ikke mer å gjøre, alt er bare fortapt lell! 😛

Men heldigvis så er folk forskjellige, og noen skjønner og klarer å tenke bedre selv, uten å la seg påvirke så innmari.

Det er en grunn til at filmer har aldersgrenser, for at visse programmer sendes sendt, og for at det er “advarsel”s-merker på foreksempel cder, spessielt unge folk er fremdeles unge (logisk nok :P), og spessielt da er det ikke like lett å skjønne hva som er rett og galt i den virkelige verden. Men det finnes virkelig godt voksne mennesker også som sliter med det, men tror spessielt veldig unge mennesker fra ca 8-18 år ikke helt er i stand til å forstå bedre enn noen gjør, men folk er som sagt veldig forskjellige.

Sender ut en stor klem til alle som vil ha, med stort ønske om at alle har det bra, og får en god uke videre!
VI BLOGGES!

7 kommentarer
    1. Jeg er enig i mye av det du sier, når folk blir vandt til mobbing og vold osv og ser mye av det så er jeg redd for at folk lærer seg at det ikke er så galt alikevell.
      Otto Jespersen er jo ganske ille, men det jeg liker ved han er at der blir alle mobbet ikke bare en bestemt type menneske. Jeg er sikker på at han kan ta en spøk mot seg selv også. Men han også gjør mobbing ” ikke så farlig” viss du skjønner hva jeg vil frem til.
      Forresten så kan jeg svare deg på mitt synspunk når det kommer til musikk og inflytelse og følelser, har skrevet et innlegg om det før idag så jeg ville satt pris på om du kom innom og leste det 😀 det er nemmelig en sak som er ”close to my heart”
      klem

    2. Vel, dessverre ligger det nok noe i det du sier.. Mange forstår ikke budskapet, eller også har problemer med å skille på humor og alvor! Noen av disse du bruker som et eksempel burde kanskje ha 18-20 års grense, selv om det er vanskelig å utføre i praksis 😛 Men noen er nok litt grovere i praksis enn det andre er. Jeg har hilst på Dag Sørås en gang tidligere, og han er jo litt “spesiell” selv bak scenen, men jeg kan ikke annet enn å le så jeg griner- for ikke en gang en slik “hater” greier å hate så mye som han gir uttrykk for 😉
      Men nå er jo jeg en av de smarte her i verden, som greier å skille på humor og alvor, så jeg har ikke blitt en mobber selv og kommer ei heller til å bli det 😉

    3. sv: tusen takk for kjempe fin kommentar! Du har kjempe fin blogg og stå med bloggingen din. Jeg skal prøve og følge deg fremmover, og skal derfor legge deg til som venn på min blogg 🙂

    4. //Unnskyld at jeg skriver mange kommentarer//
      Men, Tokio hotel gir ingen selvmordstanker. Jo, musikken deres får meg til å ville hoppe opp til Mars, hilse på en tornado, falle nedfor Postgirobygget, skjære opp hele armen min med saks og alt det der, men jeg er overbevist om at er man sterk som person, så holder man seg unna de lystene. Jeg har faktisk arr etter selvskading Pga. Musikk jeg har hørt på, men det var ikke bare musikken heller. Så når det gjelder Tokio Hotel, og alt det der, synes jeg egentlig du kunne tatt et eksempel du har hørt litt på. Green Day og Skillet, Ozzy Osbourne og Evancence er jo også alternative band som har, kanskje ikke like kul stil, men i alle fall samme sminke, hvis det var det du tenkte på. Mange av sangene til Tokio hotel har Btw en indre mening, som F.eks “Don’t Jump” “By Your side” “Jung und nicht mehr Jugendfrei” “Hurricanes and suns” “Love and Death” “Phantomrider” og “In die Nacht”.
      Unnskyld for litt “Fan”-ete innlegg.
      //Marit.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg