Mobbing

Litt om meg og min historie om mobbing

(bildet er tatt fra dagbladet.no)
Mobbing, vi vet alle hva det er for noe, og vi har alle enten opplevd å blitt mobbet selv, eller vært med å mobbe noen, eller opplevd å sett andre bli mobbet. Enten det har vært på jobben, på fester, på skolen, på nettet, eller noe helt annet.

Jeg har dessverre vært både et mobbeoffer og en mobber, og jeg er ikke stolt av noen av tingene, spessielt ikke det siste.

Spessielt de 2-3 siste årene på barneskolen, og det første året på ungdomskolen ble jeg offer for mobbing. Både psykisk og fysisk. I løpet av slutten på 8. klasse eller begynnelsen av 9. klasse mobbet jeg, spessielt en gutt på min egen alder i nesten 3 år, blant annet på grunn av størrelsen, samt oppførselen og væremåten hans generelt.
Det er ikke noe jeg går rundt og tenker veldig mye på i dag, og det er nok heller ikke noe vedkommende har tenkt mye på de siste årene, håper jeg, i og med at vedkommende faktisk er blant mine absolutt nærmeste og beste venner i dag.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk at mobbingen jeg har opplevd å selv blitt utsatt for har gjort mer med meg i ettertid enn jeg egentlig har tenkt over selv, vet at det kan virke rart med tanke på at jeg i dag har en veldig spessiel og egen stil som i hvertfall ikke er vanlig i Oppdal, hvor jeg bor; men jeg har faktisk veldig dårlig selvtillit, spessielt på enkelte punkter.

Blant annet så tørr jeg ikke delta i sosialle ting som fester, fritidsklubber og slike ting med mange jevnaldere, fordi jeg er så redd for å bli rakket ned på og utmyket. Av kommentarer og beskjeder jeg kan få på nett, foreksempel her på bloggen, facebook, msn eller noe annet så tar jeg meg ikke nær i hele tatt, og bare ler av det og tenker hvor tragisk folk kan være, men blir det ansikt til ansikt så blir jeg veldig fort deprimert, lei meg og kan fort få veldig mange dystre og mørke tanker.

I tillegg kan jeg også ha en veldig stygg vane av å feiltolke ting, og tro det verste om ting folk kan skrive eller si til meg, eller gjøre. Og hadde det ikke vært for all mobbingen jeg har opplevd, riktignok for lenge siden, så hadde jeg kanskje ikke hatt så dårlig selvtillitt som jeg føler at jeg egentlig har.

Min mening om mobbing generelt
Det bør ikke være noen tvil om at jeg generelt er sterkt i mot alt som heter både mobbing, erting, fordommer og baksnakking. Dessverre har jeg tatt meg selv i å baksnakke en veldig god venn av meg i lengre tid, så jeg gjør også fortsatt feil, og denne gangen en mer alvorlig feil, men nok om det, selv om det ikke er lengre siden enn litt over en uke siden, så har jeg lært av det nå, og jeg angrer veldig på det jeg nettopp har gjort.


(bilde er tatt fra sv.no)
Men tilbake til temaet mobbing;
Hver eneste dag så blir gutter og jenter nesten i alle aldre, i alle land mobbet og plaget.
Hver eneste dag blir det sendt flere tusen smser, e-poster, meldinger på facebook og lignende som er både krenkende, ødelegende, stygg eller på andre måte ikke positiv til den som mottar meldingen(e).

Flere ganger, hvert eneste år begår folk selvmord fordi de ikke holder ut lenger, fordi de har fått stygge/frekke/spydige kommentarer, eller opplevd å blitt mobbet eller ertet på andre måter.

Noen tåler mer enn andre, og andre tåler mye mindre. Dessverre så skal det så utrolig lite til for at en person skal bli utrolig lei seg og kanskje til og med ta sitt eget liv.

Og dessverre så er det også veldig lite som skal til for at noen skal bli mobbet eller ertet. Foreksempel bare vist noen bruker briller så er det fort gjort å bli mobbet, spessielt på barneskolen og ungdomskolen, som er fult av folk som egentlig er veldig usikre på seg selv og derfor begynner å mobbe andre, i håp om å ikke bli mobbet selv.

I tillegg finnes det også flere situasjoner hvor den som har sagt eller gjort noe frekt mot noen ikke tenker på det som mobbing selv, mens den som blir utsatt kan oppfatte det som mobbing.

Så jeg vil i dag be absolutt alle sammen tenke litt over hva dere kan ha sagt til folk, kanskje er det faktisk noen som føler at du har mobbet noen? Og kanskje takler vedkommende det mye dårligere enn du tror?
I såfall, be vedkommende om unnskyldning, hver så snill før du i hverste fall kan risikere at den det gjelder er blitt veldig lei seg og kanskje til og med vurderer å ta sitt eget liv. Vil du ha et liv på samvittigheten?

Jeg vet selv at det skal nesten ingen ting til for å føle at man er blitt mobbet, enda det kanskje ikke er ment slik. Og jeg vet også hvor lett det er å tenke på å begå selvmord. Jeg kan faktisk her og nå fortelle at jeg en gang for flere år siden prøvde å ta mitt eget liv på grunn av mobbing, og heldigvis så misslyktes jeg, og det er jeg glad for nå som jeg har klart å tatt et oppgjør mot mobberne som plaget meg, og fått meg et nytt og bedre liv i dag.

Vist du er en av de som vet om noen som blir mobbet, så oppfordrer jeg å ta kontakt med vedkommende, og tørre å støtte den det gjelder og vise at du bryr deg, tro meg det vil bety mer enn du aner, mer enn det kanskje kan virke som. Og i tillegg tørr å si ifra til noen om det vist den som blir mobbet ikke tørr det eller vil det selv!

Som jeg nevnte tidligere så kan mobbing være flere ting, flere ting enn folk flest kanskje tenker over, og derfor har jeg en liste over noen ting som faktisk er mobbing:
– Plaging og erting
– Sårende kommenterer
– Baksnakking
– Utfrysing
– Uønsket seksuell oppmerksomhet


(på grunn av at jeg bruker ofte sminke, uvanlige klær, neglelakk, lange negler og gjør mye andre “uvanlige” ting så tror nok mange at jeg har en veldig stor selvtillitt, men sannheten er at jeg faktisk er veldig usikker på meg selv og sliter fortsatt veldig med vonde og stygge tanker om meg selv)
Dessverre så har jeg selv blitt mobbet på både barneskolen, ungdomskolen og videregående, og jeg har også selv vært med på å mobbe noen. Og dessverre har jeg også baksnakket ei venninne av meg de siste ukene, og alt dette er jeg i dag lei meg for og angrer veldig på det jeg har gjort mot andre.

Kort sagt, verken mobbing, baksnakking, ryktespredning eller erting er noe kult. Og folk driver på med slikt er mye dummere enn den man baksnakker eller mobber!

Hva mener dere?
VI BLOGGES!

14 kommentarer
    1. Hvis det er noe som ødela meg og fortsatt ødelegger meg så var det mobbing… det var fælt… og det værste er at det sitter klistra til hjernen hele livet! og det som var det værste for meg var at jeg ble mobbet siden 1. dagen på skolen av de store drittungene på ungdomskolen og i 7. klasse…. så i 3. klasse flytta vi fordi vi ble tilbudt et fint hus med stor tomt litt lengere inn på landet.. og det de andre på den nye skolen da ikke sjønte var at jeg hadde søriøse meninger og tanker og var redd andre og hadde STOR respekt for de andre… alt for stor… og til og med i dag kan jeg ikke gå ut offentlig uten og bli trøkka ned på…
      men noe jeg har lært meg opp igjenom årene er og stå fast på mine egne meninger og ikke være redd for og ha egen stil!
      og en ting til: ville bare si at jeg elsker når folk legger ut slike innlegg =) syns det er bra at noen kan få sakt det! =) ha en fin dag 🙂

    2. Du skriver om kompisen din, at du ikke tror han sliter noe med den mobbingen du utsatte han for, men hvordan kan du vite det? Har du spurt han? Og har du bedt han om unnskyldning? Du sier jo at du selv sliter mye med dårlig selvtillitt etter mobbing, så da forstår du vel at det samme sikkert gjelder for vennen din… Dette var ikke ment som noe angrep på deg, men det var bare noen tanker jeg gjorde meg når jeg leste innlegget ditt;-)
      Når det gjelder hvordan du kler deg og sminker deg, så er vel det en måte å ta fokus bort fra din person..du setter heller fokus på ditt ytre, og gjør det på en sånn ekstrem måte at du føler at du selv kan gjemme deg bak masken…
      Mobbing er fryktelig vondt, og jeg skulle ønske at myndighetene gjorde mye mer for å bli kvitt problemet. Jeg mener det skulle være null toleranse for mobbing både på skoler og arbeidsplasser, men sånn som det er i dag blir mobberene dullet for mye med, i allefall i skolen!
      Ha en fin dag videre, og god påske:-)

    3. Som jeg flere ganger har kommentert, jeg elsker å lese bloggene dine da de får en til å tenke litt utenfor boksen!
      Jeg har den lille troen om at folk som blir mobbet kan for det selv. Det høres riktignok brutalt ut, men dess sterkere en person er (psykisk), jo mindre er sjansen for å bli mobbet. Om en står opp mot eventuelle mobbere, og så enkelt som smiler til dem, får det de fleste til å tenke. Dette gjelder riktignok ikke alle, men mange gjør seg selv til ofre ved å gjemme seg, noe som “frister” mobberen da h*n ser at dette er ett svakere menneske enn en selv. (mobbeofrene kan naturligvis ikke noe for dette, det bare skjer enkelte…).
      Og de fleste mobbere har oftest ett problem selv, omså med selvtillit eller annet, så man bør se det fra begges sider, selv om det riktignok er helt galt å mobbe andre!
      Det høres nesten ut som om jeg forsvarer mobbere, men det er ikke hensikten. Jeg har aldri mobbet noen før, tvert imot, jeg har blitt mobbet selv, men ble lei, så jeg smilte til de vedkommende og sa at de skulle bare slå igjen, men denne gangen ville det komme konsekvenser. De lo litt først, men forsvant og beklaget seg en god stund senere.
      Og det med fordommer er ganske enkelt… Jeg har fordommer mot alle, uavhengig seksualitet, kjønn eller hudfarge. Men jeg lar det komme til gode slik at de kan gjøre sitt forsøk på ett førsteinntrykk. Mennesker er generelt onde, så det er greit å være oppmerksom! Men man leser fort på bevegelser, talemåte og blikk hvordan denne personen er.
      Men du kommer til å komme over dette, det gjør alle! Bare lev livet ditt, om du vil feste, bare send meg melding om du er usikker, så kan jeg gjerne bli med! Jeg skal nok passe på at folk som eventuelt har lumske planer om å være småekkel med noen, så skal jeg nok få en stopper på det! 😉 Du er en god person og fortjener å gjøre akkurat det du skulle ønske.

    4. Hei! Ville bare si tusen takk for venneforespørselen, og med det samme ønske deg ei fin helg 🙂
      Er et viktig tema du tar opp her, og det er nok litt delte meninger her ser jeg.

    5. Når jeg var liten ble jeg mobbet, jeg ble kastet ut av jentedass fordi jentene trodde jeg var en gutt, jeg ble kalt for troll og stygg hele tiden, men etter noen år så ble det bedre. Og nå har vi et kjempe bra miljø på skolen 🙂

    6. helt enig… mobbing er forferdelig.. så skjønner godt hvordan du har det .. – har nemlig blitt mobbet selv! eller blir ennå da..
      mobbing er virkelig deprimerende og det ødlegger en inni seg. Jeg er så lei av å høre bak meg at jeg er “tjukk”, “stygg”, at jeg er “wannabe”, at jeg er “annerledes”, at jeg kan “gå å henge meg selv” eller “ta selvmord” eller noe sånt. Det gjør vondt å høre sånt, og det gjør også vondt når det kommer på nett hvor alle kan se det, og på facebook, like kommentaren og råtte seg sammen mot en og nedtrykke den. så jeg skjønner godt hva du mener.. bra skrevet, men også trist! :c

    7. Vigtig tema ! & Veldig bra skreve ! ;D
      Har aldri blitt mobba, men besteveninna mi blir mobba får å vere bifil ! Heilt utrulig at folk gidd å jakke ned på andre .. -.- ! Blir så sur av de !!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg